Grøn markedsføring og greenwashing

På denne side kan du finde forskellige nationale og globale vejledninger om kravene til grøn markedsføring. Der er strenge krav til dokumentationen af faktuelle udsagn, hvilket som udgangspunkt betyder, at man skal kunne dokumentere sine udsagn på livscyklusniveau, som betegner alle faser et produkt gennemløber fra vugge til grav. Det er et område, hvor virksomhederne er spændt hårdt for, og man lynhurtigt kan komme galt afsted - og hvor det ikke mindst kræver en meget konkret vurdering.
Hvad skal bureauer være særligt opmærksomme på?

Husk at grønne initiativer - og deraf afledt grøn markedsføring - starter hos virksomhederne selv. Virksomhedernes dokumentation bør være en del af briefen. Det er ikke marketing eller bureauerne, der opfinder grundlaget for de grønne budskaber.

Vi skriver løbende om, hvad bureauer skal være særligt opmærksomme på, når der udkommer nye og/eller reviderede vejledninger for grøn markedsføring. Læs mere nedenfor:

Medlemmer af Kreativitet & Kommunikation har adgang til juridisk rådgivning som en del af deres medlemskab. Vores juridiske rådgivere kan hjælpe med at vurdere konkrete oplæg i forhold til gældende vejledninger, en forståelse af hvad man kan og ikke kan sige samt sparring på kampagner.