Her finder du de seneste nyheder og artikler fra Kreativitet & Kommunikation. I bunden kan du også klikke dig ind i vores presserum. Husk at du også kan bruge søgefunktionen i menuen
Lørdag den 9. november landede en politisk aftale på EU-plan om kunstig intelligens under navnet AI Act, som på sigt vil gælde i alle EU-medlemsstater. AI Act fastlægger forpligtelser for kunstig intelligens baseret på potentielle risici og niveauet af påvirkning, samt regler for generelle AI-modeller. De nye regler vil være ens for og blive anvendt direkte i alle medlemsstater i EU.
Effie Awards Europe og Kantar har indgået et samarbejde, som giver indsigt i, hvad der gør de mest prisvindende reklamer effektive. I et nyt whitepaper har Kantar gennemgået 200 prisvindende reklamer fra de seneste to år og sammenfattet resultaterne for at forstå, hvad der gør dem effektive.
Forventet stigning i investeringer i ESG i 2024 og øget fokus på beherskelse af AI-værktøjer som afgørende færdighed for fremtiden. Det er blandt resultaterne i en ny rapport fra The International Communications Consultancy Organisation (ICCO), som netop har udgivet World PR Report 2023-2024.
Foreningen Carbon Footprint Initiative, der skal arbejde med opgørelse af CO2-aftryk på det danske annoncemarked, er etableret, og nu kan det vigtige arbejde officielt gå i gang, lyder det fra Danske Medier
En række influencers er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for mistanke om overtrædelser af markedsføringsloven, hvor kommunikation til og brug af børn og unge går igen i anmeldelserne. Vi kommer her med en gennemgang af, hvad man på bureauerne skal være særligt opmærksom på, når man kommunikerer til børn og unge ved brug af influencere.
På foranledning af Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research udarbejder IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, årlige og kvartalsvise opgørelser over reklameforbruget i Danmark. I dag præsenterer IRM udviklingen på reklamemarkedet i tredje kvartal 2023. IRM’s rapport viser, at recessionen fortsat har fat i det danske reklamemarked men deres prognose for 2024 peger på, at recessionen er aftagende.
Hvordan vinder man den eftertragtede effektivitetspris, Effie Awards Denmark? Læs vinderbegrundelserne her.
Torsdag aften blev årets mest effektive kampagner fejret ved en stor prisuddeling på Børsen i København til Effie Awards Denmark. 17 statuetter blev uddelt til de i alt 32 finalister.
Brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation er gået på jagt efter en ny direktør. Med virkning fra marts 2024 har den nuværende direktør, Charlie Stjerneklar, valgt at fratræde sin stilling, da han har fået nyt job.
Digitaliseringsstyrelsen udsendte den 6. november 2023 en pressemeddelelse om at de har afgjort to sager mod Meta og Google om deres brug af cookies og lignende teknologier. Afgørelserne fastslår, at der er mangler ved platformenes cookieløsninger.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd har truffet afgørelse om, at Meta ikke må bruge brugernes personoplysninger til adfærdsbaseret markedsføring. Læs om, hvad der går forud for afgørelsen, og hvad det betyder fremadrettet.
Kreativitet & Kommunikation kan igen år sende to talenter afsted til at dyste til PR World Cup 2023. Danske PR- og PA-bureauer har i perioden august-oktober kunne indstille talenter under 35 år til at repræsentere Danmark ved konkurrencen.
Kreativitet & Kommunikation udgiver en række gode råd og opmærksomhedspunkter til anvendelse af AI-værktøjer på bureauerne. For som med alt andet teknologi, så kræver AI-værktøjer både overvejelser og eventuelle politikker.
I 2023 lancerede Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv en ny lederuddannelse målrettet den danske bureaubranche. Orchestra er et af de bureauer, som har haft flere ansatte afsted på lederuddannelsen. Vi har talt med Senior Digital Rådgiver, Mette Juhl, og Head of Paid Search, Rasmus Christophersen om, hvad sådan en opkvalificering betyder for ledelsesværktøjskassen, hvad deres vigtigste takeaways har været og hvordan de omsætter uddannelsens indhold til praksis på bureauet.
Den europæiske brancheorganisation European Association of Communication Agencies (EACA), som Kreativitet & Kommunikation er medlem af, udkommer nu med ny playbook, ”She is a Keeper”, om tiltrækning og fastholdelse af kvindeligt talent i branchen.
Kreativitet & Kommunikation har mødt Sune Wæsel, formand og grundlægger i Grace Public Affairs – til en snak om de forskellige hjørner af indflydelsesindustrien og om god lobby-skik, også for sager med folkestemningen imod sig.
33 finalister skal kæmpe om guld, sølv og bronze ved anden udgave af effektivitetsprisen Effie Awards Denmark. Vinderne kåres ved et stort awardshow den 16. november i den historiske børssal i København.
Hvordan vinder man VM i PR? Hvad fører titlen med sig? Og hvordan finder man opskriften på det gode makkerskab på rekordtid? I 2022 vandt det danske team VM i PR – læs mere om deres god råd til kommende deltagere og erfaringer med konkurrencen her.
Kreativitet & Kommunikation har bidraget til Creative Denmarks nyeste udgivelse ”Creativity as a driver for green transition”, der sætter spot på, hvordan kreativtet kan være en drivkraft for grønne løsninger.
I denne omgang BureauTalks har vi mødt Alberte Børling Anderson, kreativ på Robert / Boisen & LikeMinded og en af de nye frontfigurer hos Ministeriet for Kreative Reklamekvinder, som kæmper for mere ligestilling i branchen.
Kreativitet & Kommunikation har indgået partnerskab med ADNAMI om et værktøj som skal optimere workflowet mellem reklamebureauer og mediebureauer i udvikling, optimering og deling af bannere.
Kreativitet & Kommunikation har indgået partnerskab med ADNAMI om et værktøj som skal optimere workflowet mellem reklamebureauer og mediebureauer i udvikling, optimering og deling af bannere.
25. august trådte Digital Services Act (DSA) i kraft. Det stiller krav til nogle af verdens største platforme og tech-virksomheder – bl.a. om aktivt at bekæmpe online misinformation, systematisk fjerne indhold, at udgive transparensrapporter og meget mere. Bureauer vil indirekte blive påvirket DSA’en, da platformene for eksempel ikke længere må give mulighed for at målrette annoncer på baggrund af personfølsomme data.
Kreativitet & Kommunikation, Danske Medier og en række brancheaktører indleder samarbejde om opgørelse af klimaaftryk på annoncemarkedet. De to brancheorganisationer lancerer med øvrige aktører fra mediebranchen et samarbejde, der skal sætte fokus på fælles retningslinjer for opgørelse af CO2-aftryk på annoncemarkedet.
Den 1. juli 2023 trådte en række nye regler i ophavsretsloven i kraft. Reglerne stammer fra det europæiske direktiv om ophavsret. Ophavsretsloven har stor betydning i branchen, da den bl.a. handler om rettigheder til værker – f.eks. musik, kunst, bøger, film, billeder og meget mere. Samtidig indeholder loven regler for omfanget af rettigheder samt køb og licensering af dem