Ny undersøgelse om krænkelser i reklame- og marketingbranchen

Dansk Markedsføring har i dag, den 25. marts, offentliggjort en undersøgelse om krænkelser i reklame- og marketingbranchen. Undersøgelsen viser blandt andet, at 48 % af kvinder under 40 år i reklame- og marketingbranchen har oplevet uønskede, seksuelle kommentarer inden for de sidste 10 år.

”I Kreativitet & Kommunikation og i branchen er vi meget opmærksomme på problemstillingen, som desværre ikke er overraskende. Det er et arbejdsgiveransvar at drive en kulturel forandring, der gør op med sexisme og seksuel chikane. Og jeg er glad for at Dansk Markedsføring sætter fokus på problemstillingen, også selvom det er forfærdelig læsning. Vi tager i Kreativitet & Kommunikation sager, også fra før vores anbefalinger kom, meget alvorligt. For ingen skal selvfølgelig møde krænkende handlinger – heller ikke i vores branche,” siger Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation.

I forbindelse med den seneste metoo-debat iværksatte Kreativitet & Kommunikation i 2020 en række initiativer, herunder konkrete anbefalinger, der er målrettet arbejdsgiverne i branchen. Anbefalingerne er et redskab til at komme sexisme og seksuel chikane til livs og er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af kvinder, der bredt repræsenterer Kreativitet & Kommunikations medlemsgruppe. Anbefalingerne kan læses her, og baggrunden for anbefalingerne kan læses her.

”Jeg håber, at denne her undersøgelse kan hjælpe til at få ryddet op i branchen. Det skylder vi hinanden. Jeg vil derfor blandt andet opfordre til, at vi får lavet en branchebred task force, der skal se på, hvordan vi får gjort op med problemstillingen,” siger Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation.

Undersøgelsen om krænkelser i reklame- og marketingbranchen fra Dansk Markedsføring kan læses her.

For yderligere kommentarer, kontakt direktør Charlie Stjerneklar på tlf. 2268-5454.