Forbrugerombudsmanden varsler skærpet tilsyn på flere områder

Forbrugerombudsmanden varsler skærpede konsekvenser, hvis de grønne budskaber ikke holder vand eller hvis reglerne for markedsføring målrettet børn og unge ikke overholdes. Kreativitet & Kommunikations juridiske seniorrådgiver, Maria Vegger Bjerrehuus, gennemgår her, hvad det skærpede tilsyn fra Forbrugerombudsmanden dækker over – og hvad man skal være særligt opmærksom på ude på bureauerne. 
Maria Vegger Bjerrehuus, juridisk seniorrådgiver, KreaKom

Den 12. september kom 2023-årsberetningen fra Forbrugerombudsmanden. Her beskrives blandt andet de kommende fokusområder og de overtrædelser af markedsføringsloven, som vil få særligt meget opmærksomhed.

Ikke overraskende er det fortsat greenwashing, der vil blive slået ned på. Forbrugerombudsmanden forventer, at alle der arbejder med markedsføring og kommerciel kommunikation indenfor denne disciplin, nu kender reglerne og kravet til dokumentation for de budskaber man kommunikerer.

Hos KreaKom ser vi dog fortsat mange faldgrubber og understreger endnu en gang, at denne disciplin kræver særlig sproglig opmærksomhed. Man får hurtigt pyntet sig med lånte fjer, hvis man ikke har styr på dokumentationen og ikke får budskaberne balanceret proportionalt og præcist.

Vi afventer i øjeblikket den revidere udgave af Forbrugerombudsmandens Kvikguide til miljømarkedføring –  det følger vi selvfølgelig op på, så snart  den lander.

Indtil da kan du læse vores gode råd til kommunikation af grønne budskaber her.

Et andet fokusområde hos Forbrugerombudsmanden er markedsføring overfor børn og unge – særligt når man som virksomhed indgår samarbejder med influencers, som har mange unge følgere.

Børn og unge er sårbare, udsatte forbrugere uden større kritisk sans. Derfor har de en særlig beskyttelse mod vildledende markedsføring, som kan udnytte deres manglende erfaring og kritiske sans. Her spiller influencers en væsentlig rolle og det er særlig vigtigt, at man overholder markedsføringslovens forbud mod skjult reklame og at man afholder sig fra at markedsføre uegnede produkter overfor denne målgruppe.

I de tilfælde, hvor det er muligt at indgå samarbejde med influencers, er det vigtigt, at man udvælger sine influencers med omhu og at man stiller krav til dem og deres overholdelses af reglerne. Derfor er dialog og præcis brief med fokus på reglerne bl.a. om reklamemarkering vigtigt, og lad også dette fremgå af de kontrakter, I indgår med de udvalgte influencers og kræv at få deres content til gennemsyn, inden det går live.

Læs vores anbefalinger til gode influencersamarbejder her og download vores template til influencerkontrakter her.

Medlemmer af Kreativitet & Kommunikation kan som altid bruge vores juridiske rådgivning.