Kom godt i gang med ESG-arbejdet på bureauet

Flere virksomheder møder krav om dokumentation for deres arbejde med bæredygtighed. I den forbindelse opstår der flere spørgsmål, om hvilke dele af bæredygtighedsarbejdet, som man på bureauet skal arbejde med og fokusere på, og hvordan man sætter arbejdet i gang. Heldigvis findes der flere vejledninger om, hvordan man sætter retning for ens arbejde og igangsætter processer, der styrker bæredygtig og ansvarlig omstilling. Arbejdet med bæredygtig og ansvarlig omstilling kan være vejen til at styrke bureauets troværdighed, tiltrække nye medarbejdere, få adgang til nye kundesegmenter og komme på forkant med lovgivning.

Der stilles flere og flere krav til virksomheders arbejde med bæredygtig omstilling. De største virksomheder bliver i øjeblikket ramt af rapporteringskrav fra EU direktivet CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og CS3D (Corporate Sustainability Due Diligence Directive). Lovkravene vil skabe en ”trickle-down-effect”, da de største virksomheder vil stille krav til sine underleverandører og følge op på arbejdet i værdikæderne.

Udover at arbejdet med bæredygtighed og grøn omstilling kan styrke bureauets vækst og konkurrencekraft, så skal man også være opmærksom på at de nye, grønne lovkrav om bl.a. bæredygtighedsrapportering betyder, at store virksomheder vil stille nye krav til bureauerne, da de er en del af virksomhedernes værdikæde. 

CO2-data og dokumentation får afgørende betydning for mindre virksomheder fremadrettet, da kunderne vil efterspørge data.

Kom godt i gang: Her på siden findes der inspiration til, hvordan man kommer godt i gang med den bæredygtige omstilling på bureauet.

ESG

Nye lovkrav for bæredygtighedsrapportering

Fremadrettet skal man rapportere mere detaljeret og helhedsorienteret omkring Environmental, Social & Governance.

E(nvironmental) handler om klima og miljø. Virksomheder vil her skulle rapportere på virksomhedens CO2-udledning, energiforbrug, vandforbrug, affaldshåndtering og andre miljømæssige påvirkninger.

S(ocial) handler om arbejdsforhold i virksomheden, menneskerettigheder, arbejdssikkerhed diversitet og andre sociale faktorer.

G(overnance) handler om virksomhedens ledelsesstruktur, risikostyring, etik, complience og andre faktorer.

Medlemsfordel: ESG-regnskab

Kom i gang med at dokumentere bureauets bæredygtige aktiviteter og ESG-nøgletal

Valified er specialiseret i håndgribelig og tilgængelig bæredygtighedsrapportering. Med Valifieds ESG Platform får man hjælp til alt fra ESG-baseline, til bæredygtighedsrapportering og CO2 beregning til løbende overblik og kortlægning af virksomhedens ESG-data og informationer. Medlemmer af KreaKom kan abonnere på Valifieds digitale løsning til en særlig fordelagtig pris.

Hvordan sætter du en retning for dit arbejde og igangsætter processer, der styrker bæredygtig og ansvarlig omstilling?

Der findes masser af inspiration til, hvordan du skal arbejde med bæredygtig omstilling. Virksomhedsguiden, som er Erhvervsstyrelsens nye digitale vejledning, hjælper godt på vej.

Her kan du blandt andet få hjælp til:

  • Vejledning til hvordan du kan arbejde med at dokumentere dine bæredygtige indsatser.
  • Forberede dig på nye og kommende lovkrav om bæredygtighed.
  • Vejledning til hvordan du kan arbejde med at styrke ansvarlighed, både i jeres egen virksomhed og i værdikæden.

På Virksomhedsguiden kan du finde en trin-for-trin guide til opgørelse af ESG-nøgletal, samt konkrete cases om, hvordan andre virksomheder rapporterer om deres bæredygtighedsinitiativer. Derudover kan du finde materiale til dit arbejde med ansvarlig virksomhedsdrift. Her findes også en trin-for-trin guide til arbejdet med due diligence, samt konkrete skabeloner og eksempler fra andre virksomheder.

 

Besøg Virksomhedsguiden her.
Mere inspiration?

Ingen kommunikation før dokumentation

Grøn kommunikation og markedsføring

På denne side kan du finde forskellige nationale og globale vejledninger om kravene til grøn markedsføring. Der er strenge krav til dokumentationen af faktuelle udsagn, hvilket som udgangspunkt betyder, at man skal kunne dokumentere sine udsagn på livscyklusniveau, som betegner alle faser et produkt gennemløber fra vugge til grav. Det er et område, hvor virksomhederne er spændt hårdt for, og man lynhurtigt kan komme galt afsted – og hvor det ikke mindst kræver en meget konkret vurdering.