“Vi skal passe på, at fokus ikke udelukkende handler om at blive set, men også om at blive set for noget”

I en interviewstafet giver medlemmer af Kreativitet & Kommunikations bestyrelse deres bud på, hvad der kendetegner branchen, hvad der udfordrer den, og hvad et branchefælleskab er godt for.

Rolf Bach er CEO i bureauet Uncle Grey, der er født ud en kreativ tradition. Rolf Bach har siddet i Kreativitet & Kommunikations bestyrelse i 1 år og fremhæver, at styrken i det kreative arbejde vil indtage en større rolle, når branchens værdi skal ses på de store dagsordener: ”Hvis man ikke står for noget, så står man for ingenting, og dermed kommer din tilstedeværelse i kommunikationslandskabet til at fokusere på eksponering fremfor holdning og tilstedeværelse,” siger han.

Mille Klink, bestyrelsesmedlem i Kreativitet & Kommunikation og CEO i Advice, sender interviewstafetten videre til dig med fokus på den kreative tradition, som Uncle Grey er født ud af. Men for de uindviede kræver det lige, at vi begynder et andet sted:

Hvad er Uncle Grey for en virksomhed? Hvordan beskriver du jeres faglighed og kerneydelse?”

”Helt grundlæggende er vi et bureau, der mener at kreativitet skaber forretningsresultater. Det vil jeg i øvrigt postulere, at det altid gjort – i forskellige former og udtryk. Vi forsøger at gøre det hver dag via kommunikationen for vores samarbejdspartnere og herunder blandt andet at styrke deres brands ved at lade dem låne af, læne sig op ad, og på rigtig gode dage være med til at skabe populærkultur.

Vores målsætning er ”to punch above our weight” – herunder at skabe kommunikation for brands på den globale skala. Som f.eks. Weber, Carlsberg, Tuborg, Bolia, David Beckham, KVIK, Swatch og Canon. Vi måler os årligt i internationale sammenhænge som Cannes Lions, D&AD og EuroEffies, mens vi i Danmark ”kun” har deltaget i Advertising Effectiveness Award (AEA) og Creative Circle Award-sammenhæng. Det er fedt, at vi nu får en lokal udgave af Effies i Danmark, som afløser for AEA, hvor frameworket for EuroEffies kan spejles i Effie Awards Denmark.”

“Hvad ser du som dine ledelsesmæssige største udfordringer lige nu?”

”Vi har vækstet de seneste ti år og markant de seneste par år. At være tilgængelig når kollegerne har behovet bliver derfor naturligt en større udfordring, men det har høj prioritet hos mig, så det lægger jeg mig stadig i selen for. Jeg tror meget på tillidsbaseret ledelse, hvor jeg skal være let og hurtig at få adgang til, når mine kolleger føler behov for det. Som udgangspunkt tror jeg faktisk ikke at mennesker ønsker at blive ”ledet”. De ønsker at få sparring, opbakning, konstruktiv kritik og positiv energi. Det prøver jeg at leve op til, så godt jeg kan.

Som hovedparten i branchen – og i landet generelt – bruger vi også flere ressourcer på at rekruttere de rigtige kolleger. Vi sørger for, at vi er ordentligt sted, hvor dem, der søger hos os – både opfordret og uopfordret, bliver set og hørt og får et svar. Vi samler på dygtige, ambitiøse og ordentlige mennesker. Vi bruger meget energi på interns – de skal have en god oplevelse, mens de er hos os – og mange interns ender som fastansatte. Vi vil gerne være med til at skabe den næste generations dygtige medarbejdere i branchen, og et internship er en god mulighed for både dem og os at se hinanden an. Men den anden del af det – at finde de gode seniorer – det tager lang tid, og det er også en stor del af udfordringen ved at tiltrække de dygtige talenter på tværs af alderskel.”

Mille Klink, CEO i Advice, sender interviewstafetten videre til dig med følgende spørgsmål: ”Hvordan ser du den kreatives branches muligheder for positionering i de kommende år?”

”For at skabe og vedligeholde stærke brands handler det bl.a. om at skabe kommunikation, der skiller sig ud, og som målgruppen gider at forholde sig til – og når det er rigtig godt, gider at indgå i en dialog med. Personligt er jeg af den opfattelse at tech-platformene længe har styret narrativet omkring, hvilken kommunikation der ”virker”. Der er et opbrud i den konstruktion, som jeg håber og tror på vil betyde, at styrken af det kreative igen vil indtage en berettiget større rolle, når allokeringen af annoncørernes budgetter diskuteres. Hvis man ikke på samme måde kan målrette sine annoncer, så bliver dit budskab det, der skal skabe opmærksomheden og fortællingen. Hvor eksponeringen indtil nu har været det styrende med udgangspunkt i ”hvor rammer jeg”, så vil fokus fremadrettet blive, ”hvad skal jeg fortælle”?

På gode dage kan kreativitet medvirke til at skabe ændret adfærd. Det har der aldrig været større behov for indenfor områder som bæredygtighed, diversitet, sociale udfordringer etc. Der er store muligheder for vores branche ift. at være medvirkende til det. Vi skal passe på med at fokus ikke udelukkende handler om at blive set, men også om at blive set for noget.”

“Med et større kig udover branchen som helhed, hvad er så dens udfordringer og muligheder i dag?”

”Et godt eksempel er et citat fra Tor Nørretranders bog ’Det Du ikke Forstår, Gør Dig Klogere’: ”Man har i lang tid talt om at politikerne er blevet administratorer, ligesom forskerne. De taler ikke om hvor de vil hen med samfundet. Det hele handler om rådighedsbeløb. De eksisterende politikere har glemt, hvordan man bedriver politik. De har ingen vision, de tør ikke have en, fordi de er bange for at skræmme nogen væk.”

Det er ikke svært at trække sammenligninger over til den branche, vi agerer i til dagligt. Heri ligger der en udfordring, at hvis man ikke står for noget, så står man for ingenting, og dermed kommer din tilstedeværelse i kommunikationslandskabet til at fokusere på eksponering fremfor holdning og tilstedeværelse. Det risikerer igen at medføre en øget immunitet overfor den kommunikation, vi skaber, og i den lange ende vil det betyde et faldende udbytte af investeringen.

En anden vigtig udfordring, som branchen står overfor er, at der er sneget sig en bred misopfattelse ind omkring, hvad man kan forvente for hvilke budgetter. Hvis du skal lavet noget ordentlig kommunikation, så kræver det også nogle ordentlige kommunikationsbudgetter. Derfor arbejder vi bl.a. i Kreativitet & Kommunikations bestyrelse med en ny pitchvejledning målrettet både annoncører og bureauer.”

“Hvorfor er I en del af brancheforeningen?”

”For at bidrage til et fællesskab. Vi kan få ting igennem sammen, og vi kan opnå en større forståelse for branchen og dens udfordringer ved at acceptere hinandens forskellighed. Kreativitet & Kommunikation er en brancheforeningen, der spænder og favner vidt. Det er en fornøjelse at opleve den rummelighed og professionelle stillingtagen til svære problemstillinger, vi har i bestyrelsen, med en god diskussionskultur.”

FAKTA

  • Rolf Bach har været hos Uncle Grey siden 2011 og har en baggrund som cand.merc. i afsætning fra Handelshøjskolen i Aarhus. Inden Rolf Bach kom til Uncle Grey, har han en årrække været hos forskellige mediebureauer i forskellige roller.
  • Uncle Grey er en del af et internationalt bureaunetværk og har omkring 70 ansatte i Danmark. De er bureau med fokus på kreativitet, strategi og digital, og som skaber produktioner, som er medieneutrale, medieintegrerede og kan bruges på flere forskellige platforme.
  • Læs mere om Uncle Grey her.