Tour de Faldgruber

Et af sommerens højdepunkter vil for mange være, når Tour de France rammer dansk jord. Vi husker alle EM-rusen sidste sommer, og hypen omkring Tour de France er ingen undtagelse. Vi ser allerede nu mange oplæg til kampagner bygget op om sommerens store sportsbegivenhed. Det giver anledning til at genbesøge de mange faldgruber, man skal være opmærksom på, hvis man vil bygge kampagneaktiviteter op om store sports- og kulturbegivenheder, som eksempelvis Tour de France.

Træd varsomt i pedalerne
Faldgruberne, når man ønsker at inddrage Tour de France i sin markedsføring, er til at føle på. Det er nemlig udelukkende forbeholdt sponsorer at bruge Tour de France-ikonerne kommercielt. Det er ikke ensbetydende med, at I ikke kan bruge begivenheden i jeres kampagner, men der er meget klare regler for dos and dont’s. Nedenfor gennemgår vi nogle af de mest gængse ting, I skal have for øje, så de mange gode kampagneideer ikke ender i et massestyrt lige før målstregen. Men vores klare anbefaling er som altid, at I tager fat i vores juridiske rådgivere, hvis I på bureauet har tiltag centreret om Tour de France i pipeline.

Her er nogle overordnede råd, I kan følge:

  • Bruge ikke det officielle Tour de France-logo og undlad at lege med det, så det tilpasses jeres kommunikation/kunde. Det er et beskyttet varemærke, og det må derfor ikke bruges uden aftale eller manipuleres – heller ikke på en sjov og charmerende måde.
  • Undgå at skrive ”Tour de France” i kampagnemateriale(r).
  • Undgå referencer til og brug ikke de officielle holdnavne samt navne og billeder af de enkelte ryttere. Det gælder også de ikoniske store stjerner, der ikke længere er aktive ryttere.
  • Brug ikke de officielle trøjer, referencer til ”den gule førertrøje”, ”den prikkede” osv., og lav ikke jeres egne trøjer, der ligner de originale til forveksling.

Den ovenstående liste er ikke udtømmende, men den giver et overblik over nogle af mest gængse faldgruber.

Men hvad må vi så?
De mere generiske cykelløbsreferencer som f.eks. ”slutspurt”, ”over målstregen”, ”i førertrøjen” kan bruges afhængig af den øvrige kontekst. Her står Kreativitet & Kommunikations juridiske rådgivere klar som jeres hjælperyttere, da det afhænger af en konkret vurdering, hvor alle delelementer skal ses i en større kontekst. Find kontaktinformation på vores juridiske rådgivere her.

Københavns Kommune har i samarbejde med den franske løbsorganisation, A.S.O., udviklet et grafisk City Dressing toolkit, som kan bruges til inspiration til udsmykning af butikker og byrum i forbindelse med, at touren ruller over dansk grund. Der er mange eksempler på, hvordan Tour-udsmykningen må og kan bruges, men der er også mange eksempler på det modsatte, nemlig alle begrænsninger og alt det, man ikke må, som I skal bide særligt mærke i. Se det offcielle toolkit her.