“På tre døgn udviklede vi en omfattende kampagnestrategi, et kreativt koncept og en plan for eksekvering. Noget, der ellers tager uger og måneder at udvikle og fintune”

Den 10. november 2023 afholder ICCO den prestigefyldte Next Generation World Cup 2023 (red. VM i PR), hvor talenter under 35 år fra PR-bureauer verden over dyster om ’PR World Cup’-titlen. I 2022 vandt det danske hold over de 13 andre deltagende lande, hvor Sofie Rebecca Høj fra Implement Consulting Group og Morten Vester Haldrup fra Advice løb med guldet. Vi har sat Sofie & Morten i stævne med tre hurtige spørgsmål om de gode samarbejde, hvad deres deltagelse har ført med sig og hvilke råd de vil give til de kommende, danske deltagere. 

Hvordan var det at skulle samarbejde med en fra et andet bureau, som I ikke kendte i forvejen?

Morten: Det var enormt spændende, fordi vi skulle lære hinanden at kende sideløbende med, at vi brainede over ideer og stablede det hele på benene. Heldigvis havde vi talt sammen et par dage inden casen, hvor vi fik talt om hinandens styrker og forventninger, hvor vi hurtigt fandt ud af, at vi lidt gik til det med samme indstilling. Det var en stor hjælp til at få samarbejdet til at køre fra start.

Sofie: Det er sgu en lidt vild ting at sige ”Hej med dig, skal vi bure os inde samen i tre dage?” til en, man aldrig har mødt før. Men det var også noget af det fedeste ved at deltage i konkurrencen. Følelsen af, at teamarbejdet kører og man knækker nøden sammen.

På tre døgn udviklede vi en omfattende kampagnestrategi, et kreativt koncept og en plan for eksekvering. Noget, der ellers tager uger og måneder at udvikle og fintune. Det krævede ærlighed og åbenhed i vores samarbejde – og det var en vigtig nøgle til vores succes.

Hvad har sejren ved VM i PR medført efter jeres deltagelse i den internationale konkurrence?

Sofie: Der er opstået mange spændende muligheder i slipstrømmen af guldmedaljen. Vi har begge fået et større netværk – også international. Vi er blevet inviteret med i ICCO’s Next Generation Board, og vi skal deltage i ICCO’s Summit i Warshawa om et par uger. Derudover er vi blevet inviteret på besøg i kommunikationsafdelinger i forskellige virksomheder, der er nysgerrige efter at høre om konkurrencen og vores løsninger.

Personligt oplevede jeg også, at de ringede fra redaktionen på Ud&Se et par uger efter konkurrencen og spurgte, om jeg ville være med i deres januar-nummer – og for os, der arbejder med PR, var det jo en lidt vild ting, haha!

Morten: Udover netværksdelen og den medfølgende opmærksomhed herhjemme, så føler jeg virkelig også, at det har finpudset mine færdigheder, fordi man virkelig bliver udfordret og skal levere stort med meget lidt tid på hånden. Det har styrket mig i min faglighed og samtidig givet mig en fornyet lyst i mit arbejde til at arbejde endnu mere kreativt og strategisk.

Hvad er dit bedste råd til de kommende, danske deltagere?

Sofie: Smid fløjlshandskerne – men husk highfives: Holdene fra de andre lande er typisk fra samme bureau – teams, der sandsynligvis er vant til at arbejde sammen. Derfor er mit bedste råd til det kommende danske hold at omfavne det faktum, at I måske ikke kender hinanden på forhånd. Gør det til en styrke. Tænk på det som om I allerede har arbejdet sammen i årevis. Vær ærlige og åbne om jeres tanker, idéer og tvivl, når I arbejder sammen.

Styrker, svagheder og spidskompetencer: Tal om, hvad jeres spidskompetencer er hver især og fordel rollerne derefter – hvad enten det er strategi, kreativitet, projektledelse, copywriting, layout, osv. Det gjorde vores samarbejde mere vellykket fra start.

Og en sidste ting: Når energien i rummet går død, så byt! I skal nå virkelig meget på tre dage, og dér hvor man normalt ville stoppe med at arbejde på en opgave, fordi man rammer en form for mur, bliver man nødt til at fortsætte. Og i turbotempo. Så byt regelmæssigt, så energien og humøret hele tiden holdes højt 😊

Morten: Brain, brain, brain – guldet gemmer sig i kvantiteten: Når I har så kort tid til at levere et sammenhængende produkt og måske knap nok har lært hinandens navne, så er I nødt til at kunne tænke og tale frit. Så skyd løs med ideer og brug dem som afsæt til at tage de gode faglige diskussioner, der kan spore jer ind på hinanden og den gode løsning.

Og så en mere lavpraktisk ting: Det er en ret god idé at afstemme med jeres bureauer på forhånd ift. at have ét war room, hvor I kan sidde hele ugen, som ikke bliver brugt af andre. Det kan virke lidt som en bagatel, men det betyder meget ikke at skulle bruge tid på at flytte mellem lokationer og bare kan have alle sine ideer hængende på tavler og posters det samme sted.

Fakta:

  • Kreativitet & Kommunikation igen i år sende to skarpe talenter fra den danske branche med til den globale konkurrence. Sammen med ICCO ønsker vi at kaste lys over PR-branchens unge talenter og fremme den næste generation indenfor PR og PA. De to talenter, uagtet at de er fra to forskellige bureauer, vil dyste sammen som hold til den internationale konkurrence.
  • I hold af to skal deltagerne i Next Generation PR World Cup 2023 løse en opgave stillet af en international NGO. Deltagerne skal udforme en kampagne, hvor en række internationalt udpegede dommere vil vurdere deres arbejde – på kreativitet, kvalitet, og om den lever op de stillede kriterier
  • Next Generation PR World Cup 2023-finalen løber fra 30. oktober – 1. november 2023. Læs mere her.