Ny greenwashing-dom – er grøn markedsføring stadig muligt?

Der er netop faldet dom i den første straffesag om bæredygtighedsbudskaber. Men KreaKom minder om, at grøn markedsføring i sig selv ikke er forbudt. Dog slår dommen fast, at man skal sikre sin dokumentation og have styr på, hvilke begreber de den underbygger.

Der er netop faldet dom i den første straffesag om bæredygtighedsbudskaber Men KreaKom minder om, at grøn markedsføring i sig selv ikke er forbudt. Dog slår dommen fast, at man skal sikre sin dokumentation og have styr på, hvilke begreber de den underbygger.

Designvirksomheden AYA&IDA ApS, der blandt andet sælger drikkeflasker af rustfrit stål, er blevet dømt for vildledende markedsføring – også kendt som greenwashing.

Virksomheden er idømt en bøde på 140.000 kr. for at have anvendt udsagn som ”den bæredygtige drikkeflaske”, ”bæredygtige hverdagsprodukter” og ”AYA&IDAs produkter er sunde for dig og for vores planet” uden tilstrækkelig dokumentation.

Dommen er en påmindelse om, hvor vigtigt det er, at virksomheder kan dokumentere deres påstande og hvor svært det er at dokumentere bæredygtighed. Samtidig er det væsentligt at understrege, at sager som AYA&IDAs – og de bøder, der følger – ikke betyder, at grøn kommunikation generelt ikke kan lade sig gøre, siger Cecilie Kunz Paulsen, juridisk seniorrådgiver og politisk konsulent i KreaKom.

”Der er masser af muligheder for at kommunikere reelle grønne initiativer hos kunderne – forudsat at indhold og proportioner er i orden. Og det starter ofte hos kunden selv. Derfor hjælper vi selvfølgelig altid gerne i rådgivningen med at identificere potentielle problematikker i jeres kampagneideer og copy’er.” siger hun.

Den vildledende markedsføring i AYA&IDAs sag har fundet sted i perioden 2021–2024 på virksomhedens hjemmeside, på sociale medier og på produkternes emballage.

I forbindelse med dommen understreger forbrugerombudsmand Torben Jensen, at virksomheder ikke må give indtryk af, at deres produkter er mere miljøvenlige, end der er belæg for.

”Virksomheder skal kunne dokumentere deres miljø- og bæredygtighedsudsagn, og dommen viser, at manglende dokumentation kan føre til bødestraf,” har han udtalt i forbindelse med dommen.

KreaKoms råd om bæredygtighed – stadig aktuelt

Virksomheder bør være særligt tilbageholdende med at anvende begreberne ”bæredygtig” og ”bæredygtighed”, understreger Cecilie Kunz Paulsen. Hun forklarer, at dokumentationskravet er meget højt og i nogle tilfælde umuligt  – særligt i forbindelse med produktmarkedsføring. Samtidig er det vigtigt at huske, at bæredygtighed ikke kun handler om klima og miljø, men også om økonomi, etik og ansvarlighed.

“Det er ikke kun brugen af begrebet ‘bæredygtighed’, der kan give juridiske udfordringer i grøn kommunikation, men det er uden tvivl et af de ord, der hurtigst får de røde advarselslamper til at blinke. Det skyldes, at det sjældent kan dokumenteres tilstrækkeligt.” siger Cecilie Kunz Paulsen.

Derfor anbefaler KreaKom, at man genbesøger KreaKoms gode råd om grøn markedsføring og bruger KreaKoms juridiske rådgivere løbende i sit arbejde.

Find anbefalinger og kontakt herunder.