”Når vi står sammen, kan hverken politikere eller kundesiden underbyde os”

I en interview-stafet giver medlemmer af Kreativitet & Kommunikations bestyrelse deres bud på, hvad der kendetegner branchen, hvad der udfordrer den, og hvad et branchefælleskab er godt for.

Interviewstafetten bringer denne gang depechen til Kreativitet & Kommunikations bestyrelsesmedlem Kresten Schultz Jørgensen, som er CEO og stifter af rådgivningsvirksomheden Oxymoron Communications. Oxy er specialiseret i bl.a. at hjælpe kunder med strategier, politikudvikling og mediehåndtering. Kresten Schultz Jørgensen mener, at høje standarder og professionsetik er branchens helt afgørende konkurrenceparametre i en verden, hvor kommunikation er det primære tandhjul i både geopolitik og samfundsudvikling. Kommunikation styrer verden, og vi skal som fagprofessionelle derfor vide, at vores værktøjer kan bruges både i det gode og ondes tjeneste.

I et tidligere interview stiller bestyrelsesmedlem og CEO i We Love People, Karina Holm Henriksen, dig følgende spørgsmål:

”Hvis vi skal stå stærkt overfor vores kunder fremover, hvad er så det vigtigste, vi skal være i front med og hvorfor?”

”Jeg mener, at vi skal helt i front med at stå sammen med og om høje standarder. I vores brancheforening er vi forskellige typer af forretninger, og vi leverer forskellige steder i kundernes værdikæde. Min virksomhed, Oxy, er fx en del af den klassiske PR- og PA-gren, som er forskellig fra de andre fagligheder i foreningen, men vi står stærkt, når vi sammen værner om høje standarder, der også er tæt forbundet med vores etiske retningslinjer. I Kreativitet & Kommunikation er dørtrinnet højt, og det skal det være – vi medlemmer skal gøre os umage for at være en del af brancheforeningen, for ellers har foreningen ingen værdi. Ved at håndhæve en høj, faglig standard og etiske principper sætter vi som medlemmer en hånd på kogepladen, om man vil – det forpligter simpelthen at være en del af denne forening. Og det er en god ting. Det er samtidig i vores kunders interesse, at vi håndhæver og værner om de principper, fordi de derigennem modtager en professionel ydelse, der kan tåle at blive gået efter i sømmene.”

Hvorfor er det vigtigt at kompasset sidder korrekt i en rådgivningssituation?

”Det er der to grunde til. I PR- og PA-disciplinen arbejder vi oftest under radaren. Det foregår ofte i lukkede rum, fx håndtering af en krise, inden den bliver en offentlig krise eller udformningen af politisk lovgivning, inden den bliver offentliggjort. Det er vores arbejde at deltage i politikudvikling for hele samfundet, og det kræver et fintunet kompas også på egne vegne. Den anden grund er, at Public Relations og Public Affairs ofte begynder med et problem – ikke kun en mulighed eller produkt. De politiske og kriserelaterede vinkler betyder, at vi ikke kan eller må tage de forkerte genveje. Derfor hviler der et stort ansvar på den enkelte kommunikationsrådgiver og virksomhed i forhold til at arbejde i overensstemmelse med de vedtagne standarder.”

Hvad er branchen kendetegnet ved og udfordret af i disse år?

”Kommunikationsbranchen er udfordret af en kommercialisering af de store tech-giganter, der skævvrider platformene med en masse støj. Her er konsekvenserne, at vi kan blive marionetdukker i deres spil og deres kanaler. Vi har også de senere år oplevet, at kommunikation er blevet moderne krigsførelse. Vi har statspropaganda, fake news, disinformation og fx et amerikansk valg, der blev påvirket af russiske interesser. Det er ikke kun en voldsom udfordring for branchen, men også for demokratiet. På den måde kan man også handle fagligt i enten det gode eller det ondes tjeneste.”

Hvad kendetegner Kreativitet & Kommunikation?

”At det er et enormt rart og generøst sted at være. Der er forskelle ja, det er vi alle bevidste om, men jeg oplever en større grad af kammeratskab end i andre brancher. I mine øjne eksisterer der en særlig samtalekultur, hvor man ikke behøver at være enige om alt. Det er berigende, og det skaber indsigter. Andre steder vogter man på hinanden og holder kortene tæt på kroppen, hvilket betyder, at samtalen og indsigterne ikke får frit løb. Så vidensdeling, hvor man lærer fra sig, engagerer sig og uddanner hinanden er et meget klart kendetegn. Branchen er dertil heller ikke forpligtet på quick-fixes, fordi vi er en branche, der tager udgangspunkt i ordentlige fag.”

Hvad er de usynlige værdier, som en stærk brancheforening løfter?

”Når de store og små, de kommercielle og strategiske, de danske og internationale virksomheder i branchen står sammen, bliver den politiske interessevaretagelse stærkere. Vi bliver umulige at afvise politisk. Det betyder også, at vi hænger på hinanden – og det er vigtigt i forståelsen af et fællesskab. For nogle handler et medlemskab om at få og trække på nogle ydelser. Det må man godt, det er fuldstændigt legitimt, men for mig er det mere end ydelser. Det er et princip at stå sammen med min faglige fæller. Det er på en måde som i en familie. Du behøver ikke at være enig med din søster, men vi er en flanke, når ingen blinker. Så når vi står sammen, kan hverken politikere eller kundesiden underbyde os.”

Hvad er tidens største ledelsesudfordringer i branchen?

”I mine øjne er det forretningsforståelse. Mange tror, at det hele handler om kommunikation, men det er blot et redskab. Hvis man skal gøre sig gældende, skal man forstå, hvad værdiskabelse er for den enkelte virksomhedsmodel.”

Hvem vil du give stafetten videre til – og hvad er du nysgerrig på?

”Christina Tønnesen, der sidder med den forretningsmæssige ledelse i et fremragende kreativt bureau med store personligheder. Jeg er nysgerrig på, hvordan hun ser sin ledelsesopgave, og hvordan hun ret indiskutabelt lykkes med den.”

OM KRESTEN SCHULTZ JØRGENSEN

 

  • Har igennem de seneste 30 år arbejdet med ledelse og strategisk kommunikation – politisk, i medieverdenen og i offentlige og private virksomheder. Har haft forskellige titler som fx chefredaktør, ministersekretær og selvstændig erhvervsdrivende.
  • Stiftede i 2018 Oxymoron Communications – forud for det stiftede han i 2007 virksomheden Lead Agency.
  • Underviser på CBS og forfatter til en lang række bøger.