”Det er helt grundlæggende for min forretning at være en del af Kreativitet & Kommunikation”

I en interview-stafet giver medlemmer af Kreativitet & Kommunikations bestyrelse deres bud på, hvad der kendetegner branchen, hvad tidens arbejdsgiver-relaterede udfordringer er – og hvad et branchefælleskab er godt for.

Karina Holm Henriksen er CEO og partner i det strategiske og kreative bureau, We Love People, der er drevet af at skabe positiv forandring i den formålsorienterede økonomi. Hun har siddet i Kreativitet & Kommunikations bestyrelse i fire år og været en del af branchen i over 20 år. ”Vores medlemmer er ekstremt forskellige og mangfoldige – men det er en god ting, når man skal hæve branchen op på et højere niveau,” siger hun.

Det er en fejlantagelse, hvis man tror, at bestyrelsesmedlemmer sidder og plejer deres egne virksomheders interesser. Sådan siger Karina Holm Henriksen, der er mangeårigt bestyrelsesmedlem i Kreativitet & Kommunikation.

”Det, der kendetegner foreningens bestyrelse og de faglige diskussioner, er en stor villighed til at løse udfordringer, der kan løfte branchen. Det er for eksempel de rammevilkår, vi som samlet erhverv er underlagt. Vi kommer alle med hver vores erfaringer, udfordringer og holdninger, men dem bruger vi konstruktivt til at holde fokus på bolden: Den samlede branche,” siger hun.

Hvad kendetegner medlemsskaren i Kreativitet & Kommunikation?

”Vi er utroligt forskellige og mangfoldige, og i det ligger der en naturlig udfordring, men også en vigtig erkendelse: Vi er et branchefælleskab, hvor vi skal fremme de vilkår og betingelser, vi arbejder under – og i et branchefælleskab tager man hensyn til den store overligger. Det betyder også, at det ikke er alt, der er lige vigtigt for min forretning, men det er netop brancheforeningens opgave: At hæve sig op og påvirke de betingelser, vi driver virksomhed under. Når jeg siger, at det er godt, at vi er meget forskellige, så er det ikke blot en konkret konstatering. Vi varierer både i virksomhedstyper, størrelser, medarbejderstyrke og fagligt fokus. Men alsidigheden og mangfoldigheden gør, at vi får belyst vores udfordringer fra mange forskellige vinkler. Det styrker niveauet og konkurrencen, der i sidste ende kommer vores samarbejdspartnere og kunder til gavn. I bestyrelsen sidder vi ligeledes som repræsentanter for forskellige virksomhedstyper, men vi er bundet sammen på tværs af arbejdet med kreativitet og kommunikation.”

Hvad er et branchefælleskab godt for?

”Det er vigtigt af mange grunde! Det kan lyde klichéfyldt, men ikke desto mindre sandt: Når vi er flere, der står sammen, så er der større sandsynlighed for at få gennemført ting. Der er ingen tvivl om, at vi hæver os ved, at vi har en brancheforening, hvor vi diskuterer, perspektiverer, finder konsensus og sætter fokus på de mange aspekter, der er forbundet med at drive rådgivervirksomheder, kreative bureauer og forretninger i det spændingsfelt.”

Har du et konkret eksempel på et område, hvor det har haft afgørende betydning at stå sammen som branche?

”Udbud og pitches. Det er et af de fornemmeste eksempler på betydningen af at stå sammen. Baggrunden er, at branchen i høj grad er baseret på en udbudsstruktur, hvor flere virksomheder bringer sig selv i spil for at vinde en opgave. I en periode blev samarbejdspotentialer udhulet, fordi kravene var urimelige. Det var meget skidt for branchen i det hele taget, men brancheforeningens arbejde var med til at klæde os på i situationen – både ved at sige fra overfor urimelige krav og fortælle kundesiden, hvorfor det er urimeligt. Det arbejde er en tilbagevende proces, og når vi har fokus på det, er det muligt at skabe en konstruktiv dialog med kunder.”

Hvad betyder brancheforeningen for dig som arbejdsgiver?

”Jeg får altid kalibreret, hvad jeg skal prioritere som direktør, fordi jeg får nye perspektiver fra andre, der er i samme situation som mig. Verden er i mine øjne hudløs som aldrig før – det er ikke skidt, at vi både har debatter om #MeToo, klima og generationsspørgsmål. Men der er meget store og vigtige agendaer på spil, som vi som ledere skal tage ansvar for. Vi kan desværre ikke læne os op ad, hvad man gjorde for ti år siden, for tiden er en fundamentalt anden. For nyligt udgav Kreativitet & Kommunikation for eksempel nogle konkrete anbefalinger til, hvordan man håndterer sexisme og seksuel chikane på arbejdspladsen, baseret på en arbejdsgruppe. Det er guld værd, fordi det giver mig mulighed for at opfylde det ansvar, jeg som leder skal tage.”

Hvad er de mere usynlige værdier ved at være medlem af brancheorganisationen?

”Professionalisme. Når jeg er i dialog med nye kunder og samarbejdspartnere, så siger jeg helt konkret til vores nye samarbejdspartnere, at vi er medlem af Kreativitet & Kommunikation. Det sikrer ikke blot en vis standard, som er meget vigtigt for vores faglighed, men demonstrerer også, at vi er en professionel virksomhed. Det giver os en ballast for eksempel på det juridiske område, og det er en tryghed at kunne give sine kunder. Og så viser det, at man tager sin forretning alvorligt. Det er helt utænkeligt for mig at være en professionel virksomhed, som ikke er medlem af brancheorganisationen.”

Hvad er branchen udfordret ved i disse år?

”De sociale og menneskelige aspekter ved ledelse er en ting, men det er heller ikke længere business as usual at kommunikere til forbrugere og borgere. Lidt forenklet arbejdede vi tidligere med en mere homogen målgruppe, hvorimod vi i dag arbejder med nuancerne. Det kræver langt dybere indsigt i, hvem man forsøger at få i tale. Og så er ballet åbent for alle salgs udbydere og indkøbere, og det skaber også udfordringer. Set fra min stol, er der klart nogle ting, der er blevet skabt mere gennemsigtighed omkring, for eksempel tracking på medier samt at dokumentere, hvordan en kampagne påvirker holdninger. Men rent strategisk er det blevet langt mere komplekst og et meget større felt med små glidninger af tidligere skarpt opdelte fagdiscipliner for eksempel marketing, kommunikation, PR, Public Affairs og reklame. Det skaber et stort mulighedsrum, og konkurrencen kommer alle steder fra – også uventede steder fra. Det er en udfordring, men en god en, fordi det i min optik er med til at gøre den enkelte skarpere på sin forretning og stiller nye krav til kompetenceudvikling og rekruttering.”

Hvem vil du give stafetten videre til – og hvad er du nysgerrig på?

”Jeg vil gerne høre min bestyrelseskollega, Kresten Schultz Jørgensen, som har en anden forretning end min, hvad han svarer til disse spørgsmål: Hvis vi skal stå stærkt overfor vores kunder fremover, hvad er så det vigtigste, vi skal være i front med og hvorfor?”

OM KARINA HOLM HENRIKSEN

  • Har igennem de seneste 20 år haft skiftende titler: strategisk planner, kontaktchef, kontaktdirektør og administrerende direktør. Nu CEO og partner i We Love People, som hun har været en del af de seneste 21 år.
  • We Love People yder strategisk og kreativ rådgivning – og hjælper virksomheder og brands med at aktivere deres purpose, skærpe handlinger og fortællinger om deres bidrag til at løse samfundets problemer.
  • Se Kreativitet & Kommunikations samlede bestyrelse her.