”Landsholdet er da vores allesammens”

Det kan være fristende, men man kan ikke blot bruge sommerens forestående EM som afsæt for kommercielle kampagner eller kommunikation.

For mange er sommerens EM i fodbold en samlende begivenhed, og derfor kan det være lige til højrebenet at bruge sportsbegivenheden som afsæt i sin markedsføring og kommunikation. Men man kan risikere at overtræde forskellige regler på området – herunder blandt andet markedsførings- og varemærkeloven.

”Vi oplever, at nogle glemmer eller ikke er opmærksomme på, at de store sportsbegivenheder – som for eksempel EM til sommer – og landsholdet ikke kan udnyttes frit i en kommerciel kontekst.  Det er derfor vigtigt at huske, at den folkelige begivenhed har en lang række juridiske rammer, som man skal tage højde for, inden man laver kampagner for sine kunder,” siger Cecilie Kunz Paulsen, der er juridisk rådgiver i Kreativitet & Kommunikation.

Det betyder helt konkret, at man blandt andet ikke kan omtale EM, landsholdet eller spillerne som man vil, men også at man i mindre konkrete kampagner skal være opmærksom på ikke at krænke rettigheder.

Landsholdet er ikke ’vores’ i en juridisk kontekst
Det er blandt andet Danmarks Boldspil-Union (DBU) og UEFA, man risikerer at lægge sig ud med. Overtrædelser af reglerne kan i værste fald medføre erstatningskrav og kampagner, der skal trækkes tilbage.

”EM har det store potentiale, at det samler danskerne, og er anledning til at tappe ind i noget meget aktuelt. Men min opfordring er, at man ringer til os først, så man ikke bruger en masse kreativ energi og ressourcer på at udforme kampagner, der juridisk kan give problemer. Og selvfølgelig også, hvis man allerede har udformet noget, men glemt at tage højde for de risici, vi har omtalt her,” siger Cecilie Kunz Paulsen.

Konkret vurdering af ideer og budskaber
Hvis du er medlem af Kreativitet & Kommunikation, så ring til vores jurister og få sparring.

Læs mere her.