Har du styr på reglerne for konkurrencer på sociale medier?
For nylig blev en café i Vejle idømt en bøde på 10.000 kr. for overtrædelse af spamforbuddet af retten i Kolding. Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt caféen for at have afholdt konkurrencer via Facebook, hvor det var et krav, at deltagerne skulle tagge deres venner.
Når man ’tagger’ udløses der en notifikation hos den, der bliver ’tagget’. Notifikationer er i den sammenhæng elektronisk post, og den taggede person modtager altså markedsføringsmateriale uden at have givet samtykke til det. Det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.
Dommen følger den fortolkning af reglerne, som Forbrugerombudsmanden har angivet i spamvejledningen: ”Afholder en virksomhed en konkurrence, hvor brugeren som betingelse for at deltage skal ”tagge” en anden bruger, vil det være omfattet af spamforbuddet.”
Du kan læse mere om den konkrete dom hos Forbrugerombudsmanden her.
I strid med Facebook policy
Konkurrencer med krav om at ’tagge’ for at deltage er også problematiske ifølge Facebooks egne ’terms and policies’, der lyder: “Promotions may be administered on Pages, Groups, Events, or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and “tag your friends in this post to enter” are not permitted).”
Øget kompleksitet i kravene til konkurrencer
Rammerne for at afholde konkurrencer bliver fortsat mere komplicerede i takt med der opstår nye medier, tekniske muligheder med videre.
“Det er vigtigt, at man er opmærksom på de forskellige krav, der stilles. I den konkrete sag er problemet, at forbrugere bliver kontaktet gennem andre forbrugere på virksomhedens vegne – og det sker på foranledning af virksomheden, der sætter et krav om at tagge sine venner ved deltagelse. Også hvis man indsamler leads via konkurrencer, kræver det en særlig opmærksomhed for at sikre, at de reelle leads i sidste ende er gyldige. Vi opfordrer medlemmer af Kreativitet & Kommunikation til løbende at bruge den juridiske rådgivning,” siger Cecilie Kunz Paulsen, der er juridisk rådgiver i Kreativitet & Kommunikation.
Medlemmer af Kreativitet & Kommunikation har adgang til gratis juridisk rådgivning som en del af deres medlemskab. Find kontaktinformation på vores juridiske rådgivere her.
Vejledninger og nyttige links
Find en række nyttige links til vejledninger og generelle råd fra Forbrugerombudsmanden nedenfor.