Gode råd til influencersamarbejder på bureauerne

I den seneste tid har debatten om brug af influencere i kampagner blusset op på baggrund af flere sager. Influencere bliver anvendt af mange bureauer som en del af kampagneaktiviteterne, og der er stor forskel på, hvor gnidningsfrit samarbejderne fungerer. Kreativitet & Kommunikations seniorjuridiske rådgiver, Cecilie Kunz Paulsen, har samlet en række gode råd, som er lavet med henblik på at give både influencer, bureau og annoncør de bedste forudsætninger i et samarbejde.

Cecilie Kunz Paulsen, juridisk seniorrådgiver, KreaKom

1. Køb ind efter professionalisme og ansvarlighed

Alle led er som udgangspunkt ansvarlige – influencere, der anses for at være erhvervsdrivende, kan derfor også blive ansvarlige for deres content. Stil krav til influenceren som en professionel part, der er opmærksom på og tager sit ansvar i samarbejdet.

2. Lav en kontrakt – for alles skyld

Ved at indgå en kontrakt, sikrer man, at man samarbejder med en influencer, der ønsker at indgå i et professionelt samarbejde med de krav, der følger med. Kontrakten er samtidig en sikring for begge parter, da man på forhånd har kunne diskutere konkrete rammer i kontrakten. I tilfælde af konflikt har man også et godt udgangspunkt for at finde en løsning.

3. Indsigt i andre kampagneaftaler

Samarbejder med influencere er ofte mere sårbart end en klassisk medieindrykning, fordi der er tale om en personlig afsender. Derfor er det afgørende at vide, hvilken mosaik man træder ind i. Som bureau er det afgørende at vide, hvilke andre brands og budskaber, man sætter kunden i forbindelse med. Udover at sit eget researcharbejde, så sørg for, at man på bureauet har tilstrækkelige oplysninger om tidligere og kommende kampagner hos influenceren.

4. Opmærksomhed på regi/interiør/etc.

Det content, der produceres hos influenceren, skal som udgangspunkt overholde de samme regler om regi/interiør/etc., som når man selv producerer en kampagne. Influencerne har ofte ikke samme viden som bureauet eller et regi-lager. Da der ofte er tale om contentproduktion i influencerens egne omgivelser, er opmærksomheden på regler om regi og interiør ikke nødvendigvis den samme, som når man skyder i et film set-up. Derfor kan det både i brief, kontrakt og gennemsyn af content være vigtigt at italesætte forventninger samt hvilket ansvar influenceren har.

5. Målgruppen – mere end den intentionelle

Det er en fast del af samarbejdet, at man kender den målgruppe, man rammer, når man anvender en bestemt influencer. Man skal også være opmærksom på, at den ikke-intentionelle målgruppe, som følger med, kan være afgørende for, hvilke regler samarbejdet og indholdet skal overholde.

Målgruppen ‘børn og unge under 18 år’ er beskyttet af særlige hensyn og regler. Influencere under 18 år anses altid for at kommunikere til børn og unge – men også influencere over 18 år kan rammes af de særlige hensyn og regler, hvis de har en vis andel af følgere under 18 år. I en sag fra Forbrugerombudsmanden blev influencerens content vurderet til at være rettet mod børn og unge, da 12 procent af influencerens følgere var under 18 år.

Det er afgørende, at man på bureauerne stiller krav og får brugbar indsigt i influencerens følgerskare. Desuden bør man være opmærksom på, at det meget høje antal af TikTok-brugere, som er under 18 år, betyder at content på TikTok ofte vil være omfattet af rammerne for markedsføring til børn og unge.

Læs mere om Forbrugerombudsmandens rammer for, hvornår markedsføring er rettet mod børn og unge her.

6. Produktets begrænsninger

Nogle produkter er underlagt særlige regler – fx fødevarer, alkohol, medicin, læskedrikke, etc. Samtidig kan det være begrænset, hvordan fordele må fremhæves, hvem de må kommunikeres til, etc. På bureauerne bør man selv – eller kunden – instruere influenceren i de begrænsninger og krav, der stilles i markedsføringen af det konkrete produkt. Det bør gøres tidligt i dialogen med influenceren, som derved er opmærksom på rammerne for udvikling af content.  

7. Rammer for mere content end aftalt 

Ved indrykninger i andre medier end via influencere får man ikke mere content end aftalt. Med influencere opleves det nogle gange, at de laver flere stories end hvad, der er aftalt, eller der laves omtale på en kanal, som går ud over aftalen. Det kan for nogle brands være positivt men for andre være problematisk.

Eksempelvis kan:

  1. et brand have fravalgt en platform bevist, fordi de ikke ønsker deres indhold skal optræde der,
  2. Reglerne kan ændre sig, hvis man flytter medie/platform (for eksempel i forhold til børn og unge begrænsninger)+
  3. der kan være noget afgørende i den tidsmæssige eksponering.

Derfor bør man på bureauet sikre, at der er taget højde for content og brug af kanaler udover det aftalte influencereaftalen.


Medlem af Kreativitet & Kommunikation?

Vores medlemmer kan altid – kvit og frit – få rådgivning om konkrete elementer af en influenceraftale, gennemlæsning af kontrakter eller generel rådgivning om influencermarkedsføring. Find kontaktoplysninger på vores juridiske rådgivere her.