EM, Tour de France og OL venter forude – undgå styrt eller rødt kort – det kan nemlig koste dyrt!
Kreativitet & Kommunikations juridiske seniorrådgiver, Maria Vegger Bjerrehuus, har nok førertrøjen i at vide, hvad du skal være opmærksom på i din kommunikation, hvis du ønsker at tale ind sommerens mange store sportsbegivenheder. Heldigvis er Maria en holdspiller og deler glædeligt ud af alle de faldgruber, som du skal drible udenom.
Sommerens store sportsbegivenheder samlende højdepunkter fyldt med spænding og begejstring, og derfor kan det synes lige til højrebenet at bruge dem som afsæt for markedsføring og kommunikation. Men man kan hurtigt risikere at overtræde forskellige regler – og det kan blive dyrt.
I KreaKoms juridiske rådgivning oplever vi ofte, at nogle glemmer, eller ikke er opmærksomme på, at de store sportsbegivenheder – som for eksempel EM og OL – ikke bare ukritisk kan benyttes i en kommerciel kontekst. Det gælder også landsholdet, der nok kan opleves som folkeeje, men på ingen måde er det, når det bruges kommercielt uden samtykke.
Det er derfor vigtigt at huske, at tydelige referencer og brug af forskellige navne på og billeder af f.eks. spillere, atleter og cykelryttere ikke kan bruges frit – hverken i kampagner eller SoMe-opslag. Det samme gælder sangtitler, lyrik og musik fra sangene, der ofte er produceret og bruges i forbindelse med EM- og VM i fodbold. Man skal også afholde sig fra at bruge de olympiske ringe, officielle dragter, pokaler og bolde, samt fakler, trøjer og merch, samt noget der ligner meget eller har tydelige referencer – som f.eks. en prikket (bjerg)trøje.
Det er blandt andet DBU, UEFA eller Den Olympiske Komité (DIF) man risikerer at lægge sig ud med. Og de er i sagens natur meget bevidste om deres rettigheder og helt forståeligt meget opmærksomme på at beskytte den eksklusivitet, som er forbeholdt de officielle sponsorer. Krænkelser af deres rettigheder kan i værste fald medføre erstatningskrav og kampagner, der skal trækkes tilbage.
Derfor opfordrer vi altid til, at I at bruger KreaKoms juridiske rådgivning, helst inden I går på banen og præsenterer for kunderne – og i hvert fald før eksekvering, så vi kan risikovurdere og i fællesskab forsøge at finde en juridisk gangbar løsning.
Mere information
- Den Internationale Olympiske Komité har lavet denne guideline i forhold til rækkevidden af deres rettigheder.
- DBU’s kommercielle retningslinjer kan findes her.