Nyt fra jura

Når I arbejder med kreditaftaler fx på biler:
Husk, at alle omkostningsoplysninger skal være tydelige

Det skal altid være muligt for forbrugere at se, alle omkostninger ved fx et lån på en såkaldt fremtrædende måde.

Det er, hvad Højesteret i går understregede ved en principiel dom, hvor bødestraffen for overtrædelser af markedsføringsloven blev forhøjet. Højesteret hævede de bøder, som sagens involverede blev idømt af Landsretten. Selve sagen og skærpelsen af bødeniveauet er blevet kaldt en ’milepæl’ af Forbrugerombudsmanden.

Sagernes kerne handler om bilannoncer, som ikke på en tydelig nok måde viste omkostninger ved forbrugerkredit, og dermed overtrådte afsenderne markedsføringslovens oplysningskrav.

”Selvom det altid vil være en konkret helhedsvurdering, så understreger dommen, at ’på en fremtrædende måde’ skal forstås, så forholdet mellem skriftstørrelsen på de forskellige oplysninger virkelig spiller en rolle. Dertil skal oplysningerne samlet ’skille sig ud’, og herunder vil farvevalg spille en rolle. Hensynet er, at den enkelte forbruger skal kunne sammenholde de forskellige tilbud og ved kun at fremhæve et enkelt eller to parametre, kan tilbuddet fremstå langt mere attraktivt, end det er tilfældet,” siger juridisk rådgiver i Kreativitet & Kommunikation Cecilie Kunz Paulsen.

Her er et eksempel på, hvad dommen fastslår som værende en ikke ”fremtrædende måde”:

”I forhold 1 stod der således ”KUN XX,-/MD.*” med stor hvid tekst på grøn baggrund i overskriften, mens standardoplysningerne blev vist lige under overskriften med en markant mindre sort tekst på grøn baggrund. I forhold 2 stod der ”KUN XX,-/MD.*” med stor sort tekst på hvid baggrund i plakatens nederste venstre hjørne, mens standardoplysningerne blev vist lige under overskriften med en markantmindre sort tekst på hvid baggrund.”

Læs mere om de konkrete domme her: https://bit.ly/2Fl9PFb

Ring til os, hvis I er i tvivl!