Kreativitet & Kommunikations Mediaindex er data, der viser tendenserne i annonceomsætningen på det danske reklamemarked

Mediaindex er en opgørelse over reklameomsætningen hos medier i Danmark og er baseret på indberetninger fra mediabureauerne, som varetager hovedparten af al annonceindrykning i Danmark. Opgørelsen er den eneste på markedet, der opgør efterspørgselssiden i branchen, og giver dermed det stærkeste grundlag for at afdække det danske reklamemarked i bredden og i dybden.

Reklameomsætningen opgøres som bruttotal minus rabat.

Uddrag fra Mediaindex 2021
Bureauernes samlede reklameindkøb

Mediaindex 2021

Mediernes reklameomsætning er tilbage i fulde omdrejninger efter 2020-dyk

Mediebureauernes samlede medieinvesteringer voksede med 15 procent i 2021 sammenlignet med 2020 og vækster 3,4 procent sammenlignet med 2019.

De nyeste tal fra Kreativitet & Kommunikations Mediaindex viser, at mediebureauernes samlede medieinvesteringer steg med 15 procent i 2021 sammenlignet med 2020. Dermed genfandt mediernes reklameomsætning sig selv efter et turbulent 2020 med en stigning på 3,4 procent sammenlignet med 2019.

Størstedelen af alle mediekategorier har oplevet stigninger, hvor særligt kategorierne ‘TV’ og ‘Digital’ er steget med henholdsvis 12 procent og 24 procent i forhold til 2020.

”Vi kiggede med bekymrede øjne ind i spåkuglen for i 2021 med COVID-19 som det fortsat altoverskyggende tema. Men de nye tal fra Kreativitet & Kommunikations Mediaindex for 2021 giver grund til optimisme. Markedet har genfundet sig selv efter en betydelig nedgang på 10 procent i 2020, hvor medieinvesteringerne ikke kun er tilbage på niveau med 2019, de ligger 3,4 procent højere, end de gjorde i 2019,” siger Charlie Stjerneklar, der direktør i brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, og fortsætter:

”Vi fik allerede en indikation på de positive takter i Mediaindexet fra 1. og 2. kvartal i 2021, hvor reklameomsætningen over en bred kam ramte samme niveau som i 2019. Stort set alle mediekategorier har oplevet stigninger i 2021 med kategorierne ’TV’ og ’Digital’ som højdespringerne. Tallene for 2021 understreger et stigende behov for at få sine budskaber ud til de rigtige på en effektiv og smidig måde, og her er vores mediebureauers ekspertise og ydelser i høj kurs.”

Digital steg med 24 procent i forhold til 2020
De digitale platforme har klaret sig godt under COVID-19 og har oplevet en stigning på 24 procent i 2021 i forhold til samme periode 2020.

Biograf og Outdoor steg med henholdsvis 44 procent og 16 procent
Biograf og Outdoor var hårdt ramt af følgevirkninger af COVID-19 i 2020. I takt med at samfundet er blevet mere åbent, er reklameomsætningen i ’Biograf’ og ’Outdoor’ fulgt med.

Radio faldt marginalt i 2021 i forhold til 2020
Reklameindkøbet på radio faldt samlet 2 procent i 2021 i forhold til samme periode i 2020.

TV voksede med 12 procent i forhold til samme periode i 2020
Reklameindkøbet på TV voksede med 12 procent, når man sammenholder med samme periode i 2020. Særligt i 1. halvår 2021 steg reklameindkøbet på TV markant med 26 procent i forhold til 1. halvår 2020 og på året lander TV på en samlet stigning på 12 procent.

Traditionelt print steg med 7 procent
Reklameindkøbet på traditionelle printplatforme steg samlet med 7 procent i 2021 i forhold til 2020. Mens ’Lokale og regionale ugeaviser’ ender med et fald på 14 procent kommer ’Dagblade’, Magasiner og Ugeblade’ samt ’ Fagblade og Tidsskrifter’ ud med en lille stigning på henholdsvis 10 procent og 2 procent i forhold til samme periode i 2020.

Køb Mediaindex

Vil du have adgang til Kreativitet & Kommunikations Mediaindex og få de nyeste tendenser på bureauernes samlede reklameindkøb?

Du kan få adgang til data på måneds-, kvartals og årsniveau. Og husk, at adgangen er gratis for mediabureauer, der er medlemmer af Kreativitet & Kommunikation.

Carsten LundsfrydAnalysechef