Pressemeddelelse 29. november 2022
KreaKom fordømmer forlængede betalingsbetingelser efter ny sag fra Keurig Dr Pepper
Der er stigende pres fra internationale annoncører i at forlænge betalingsfrister i forbindelse med pitches og bureausamarbejder. Det seneste eksempel er fra den amerikanske gigant Keurig Dr Pepper, der blandt andet ejer mærkerne 7UP, Dr. Pepper og Schweppes. I deres seneste pitch-runde i USA beder de bureauerne, som byder på opgaven, om at acceptere en betalingsfrist på 360 dage.
Bureauer, der ikke kan leve op til Keurig Dr Pepper’s betingelser, tilbydes mulighed for finansiering for egen regning gennem et tredjeparts låneinstitut.
”Det her er et uhyggeligt eksempel på virksomhedsmobning af Keurig Dr Pepper. Bureauer er ikke banker og kan simpelthen ikke forventes at finansiere en kundes marketingbudget. Selskabets aktionærer bør stille ledelsen til regnskab for deres metoder, især når deres egen ’Code of Conduct’ siger, at de er “forpligtet til høje standarder for … etisk adfærd” siger Scott Knox, direktør for VoxComm, der er den verdensomspændende brancheforening for reklamebureauer.
Den danske pendant til VoxComm, brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, er helt enige med VoxComm:
”At store internationale virksomheder bruger deres magt til at tryne mindre industrier, er noget vi har set konturerne til længe, men betalingsfrister på 60, 90 og nu 360 dage er helt urimeligt,” siger Charlie Stjerneklar, direktør for Kreativitet & Kommunikation og fortsætter:
”Vi bliver som samfund nød til at se aktivt på om konglomerater og store internationale virksomheder skal kunne have ro til at agere så urimeligt. Når vi ikke kan lovgive os ud af det, så bør vi i hvert fald som samfund skabe den fornødne larm, så internationaliseringen ikke dræber Danmarks små- og mellemstore virksomheder. Det er ikke et slagsmål, som de enkelte bureauer kan tage.”
I Danmark har man implementeret EU’s ”Late Payment-direktiv”, som i udgangspunkt giver en betalingsfrist på 30 dage. Man har samtidigt fastholdt aftalefriheden, så køber og sælger kan aftale en længere betalingsfrist, der ikke må være urimelig over for sælger. Det er den urimelighed, som gang på gang bliver trykket.
VoxComm har været i dialog med ledelsen hos Keurig Dr Pepper i USA. De ønsker ikke at ændre betalingsbetingelserne.
For yderligere information
Kontakt Sofie Antorini, kommunikationsansvarlig hos Kreativitet & Kommunikation på + 2856 6075.