Når man samarbejder med virksomheder, der er medlemmer af Kreativitet & Kommunikation, er etik og ansvarlighed en central del af fundamentet

I Kreativitet & Kommunikation tager vi medansvar og støtter vores medlemmer i at have et sundt og etisk forretningsgrundlag. De er bl.a. underlagt vores etiske retningslinjer, og vi kuraterer ligeledes frivillige kodekser, så man som bureau kan navigere etisk og ansvarligt.

Malene BirkebækKreativitet & Kommunikations direktør

Vi har udarbejdet etiske retningslinjer, hvor vi beskriver den standard, som kan forventes af medlemsvirksomhederne. De etiske retningslinjer er et væsentligt pejlemærke for os som brancheforening og ikke mindst vores medlemmers forretningsgrundlag. Ved at vælge en virksomhed, der er medlem af Kreativitet & Kommunikation, er man således sikret et samarbejde med en professionel virksomhed, hvor etik spiller en væsentlig rolle.

Etiske retningslinjer

Etik er et dynamisk fænomen, der bliver påvirket og udfordret af bl.a. praksis, ny teknologi og tidsånd. Etik kræver en løbende, aktiv dialog og stillingtagen, og de etiske retningslinjer er en standard, vi værner om.

De etiske retningslinjer er gældende for alle medlemmer af Kreativitet & Kommunikation. Der er dog visse bestemmelser, som gælder for særlige opgaver, der typisk er knyttet til de forskellige fagdiscipliner, Kreativitet & Kommunikation favner.

I tillæg til Kreativitet & Kommunikations etiske retningslinjer, er der retningslinjer og kodekser fra henholdsvis International Chamber of Commerce (ICC) og vores to internationale paraplyorganisationer European Association of Communications Agencies (EACA) og International Communications Consultancy Organisation (ICCO), vores medlemmer skal følge.

Brancheetisk Nævn

Nævnets opgave er at vurdere, om medlemmerne af Kreativitet & Kommunikation overholder de betingelser, de har forpligtet sig til over for brancheforeningen, herunder de gældende etiske retningslinjer.

Medlemmer af Kreativitet og Kommunikations Brancheetiske Nævn:

Michael Borring Andersen, Advokat, Dansk Erhverv (forperson)
Mogens Bjerre, Associate Professor, CBS
Stiig Helgens Binggeli, CEO, Brandhouse
Alexander Grandt Petersen, Director Public Affairs og Insights, Primetime (suppleant)

Klager til Brancheetisk Nævn kan sendes til info@kreakom.dk

Frivillige kodekser og guidelines for etik og ansvarlighed i branchen

Kreativitet & Kommunikation har desuden underskrevet Rettighedsalliancens KODEX, hvor der arbejdes for at begrænse ophavsretskrænkende indhold på internettet, og for at onlineannoncering ikke misbruges som finansieringskilde i den sammenhæng. Indenfor public affairs-området samarbejder Kreativitet & Kommunikation med DI Rådgiverne om God Lobbyisme.