Her er alle kategorierne til Effie Awards Denmark
Pressemeddelelse 22. marts 2022
Her er alle kategorierne til Effie Awards Denmark
Til november afvikles den internationale effektpris Effie for første gang i Danmark under navnet Effie Awards Denmark®. I 2021 blev brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation godkendt som Effie-partner. Det betyder, at Effie Awards Denmark afløser Advertising Effectiveness Award (AEA) som prisuddelingen, der hædrer den markedsføring og kreativitet, som er bedst til at flytte både holdninger, præferencer og markedsandele.
Med til den nye pris følger der nye kategorier og nye fokuspunkter i den samlede score for at vinde en pris. Derudover er den kreative ide og udførelse en del af den samlede dom. Prisuddelingen er åben for alle.
Der er 21 kategorier til Effie Awards Denmark. Kategorierne er valgt med inspiration fra Euro Effies samt andre Effie-partnerlande, der har en struktur, som minder om Danmarks. Herudover er nogle af kategorierne tilpasset det danske marked, og som noget nyt er der også en PR-kategori. De 21 kategorier er inddelt under henholdsvis ’Industry Categories’ og ’Specialty Categories’. Alle kategorierne, og de enkelte beskrivelser, kan tilgås her: https://www.effie.org/denmark
Industry Categories
- FMCG
- Pharma, healthcare, Cosmetics, Toiletries, Nutrition
- Finance & Insurance Services
- IT, Telecomms & Consumer Electronics
- Leisure, Media, Sport, Travel & Gaming
- Automotive & Transportation
- Retail & Fashion (Bricks or Clicks or both)
- Alcoholic Beverages
Specialty Categories
- Small budgets – Non profit
- Small budgets – Products/Services
- Sustained Succes – Non-profit
- Sustained Succes – Products/Services
- Public Relations/Public Affairs
- Social Good: Brands
- Environmental
- Business to Business
- Branded content & Entertainment
- Omni Channel Shopper Solution
- Business/Product/Service innovation/Customer experience
- Media innovation – Emerging & New Channels
- Data-Driven
Ved det første Effie Awards Denmark show kan der indsendes arbejder, som har været indrykket i perioden fra 1. april 2020 til 31 marts 2022. Perioden er forlænget fra ét til to år, da nye Effie-partnere helt exceptionelt må inddrage en længere periode ved første lokale prisuddeling.
”I forhold til vores tidligere effektpris AEA, tror vi, at Effie Awards Denmark med de mange forskellige kategorier vil appellere bredere og give en mere fair bedømmelse af de enkelte arbejder, da prisen ikke kommer til at blande pærer, æbler og bananer som det var tilfældet med AEA, der kun havde en enkelt kategori. Samtidig er case-formatet mindre krævende og de indsendte arbejder kan bruges direkte i Global & Euro-Effies. Så vi håber på en stor tilslutning, når vi igen kan samles for at hylde branchens resultatskabende indsats på dansk jord,” siger Kim Boisen, bestyrelsesformand i Kreativitet & Kommunikation og medstifter af Robert/Boisen & Like-minded.
”Vi er stolte af at bringe en pris til Danmark, der er anerkendt internationalt, og som har international bevågenhed. Vinder man en Effie i Danmark, vil det give bureauerne nye muligheder for at profilere sig på den globale scene. Sammen kaster vi lys over alt den effektive og kreative markedsføring, der udvikles i Danmark, og viser, hvilke resultater man kan opnå ved at tænke ud af boksen, når det gælder markedsføringsstrategi, innovativ medieaktivering og kreativitet,” siger Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation.
FAKTA
- Læs mere om kategorierne og betingelser for at deltage her.
- Effie er en pris, der hædrer dokumenterbar effekt og kvaliteten af den kreative ide og eksekvering. Effie Awards blev skabt i USA og første gang uddelt i 1968. Prisen bliver i dag afviklet igennem mere end 50 partnerskaber, herunder Global Effies, regionale programmer i bl.a. Europa, Mellemøsten/Nordafrika og Latinamerika samt en række nationale Effie-partnerskaber.
For yderligere kommentarer, kontakt direktør Charlie Stjerneklar på +45 2268 5454 eller formand Kim Boisen på +45 2623 4888.