Tilbageblik på 2022 med KreaKoms direktør

Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation, ser tilbage på sit første år som direktør i brancheforeningen.

”2022 var mit første år i Kreativitet & Kommunikation. Og sikken et år det har været. Både i foreningen, men så sandelig også ude i virkeligheden. Vi gik ind i året med en spirende optimisme på branchens vegne; corona var så småt lagt på hylden, og foråret så lyst ud. Rusland ville det anderledes. Så året har naturligvis for branchen været præget af annoncører, der kigger ekstra på deres budgetter, en betydelig stigende inflation, men også gode lokale initiativer, hvor der er blevet bidraget betydeligt for at få Ukraine ud som sejrherrer.

I foreningen har vi gentænkt Kreativitet & Kommunikation. Vi har fået skabt en ny strategi, som gerne skulle få foreningen til at stå endnu klarere. En del ting vil I allerede kunne se nu, men der følger mange flere gode initiativer også i 2023.

Kreativitet & Kommunikations nye strategi bygger på fire ben:

  • Vi faciliterer netværk og nytænkning
  • Vi sikrer den mest optimale lovgivning at operere under
  • Vi cementerer indflydelsesindustriens position som nøglespiller
  • Vi udbyder relevante og eksklusive medlemsfordele- og- services

Lad mig her trække nogle af de vigtigste milestene for 2022 op inden for strategien fire ben.”

Vi faciliterer netværk og nytænkning
”I sommeren 2022 flyttede Kreativitet & Kommunikation ind i branchens nye klubhus i Bredgade 19E. Det har været en fornøjelse at se de fordele, der er ved at være ‘roommates’ og slå pjalterne sammen med Dansk Markedsføring, og vi er allerede ved at opbygge Bredgade som en uomgængelig bastion i indflydelsesindustrien. Tanken er, at relevante og branchenære events skal foregå i vores klubhus – dette er vi begyndt at lægge byggestenene til i året der gik – og vi fortsætter i året, der kommer.

Vi har i 2022 etableret fire nye netværk, nemlig forum for bæredygtig kommunikation, netværk for mediebureauerne, et netværk for kommunikations-, PR- og PA-bureauerne og et HAP-alumne-netværk. Vores uddannelsestilbud er også vokset over året. Bl.a. med et samarbejde med Reklame-, Tekst- og Contentlinjen, en gentænkning af HAP-uddannelsen og en ny lederuddannelse.”

Vi sikrer den mest optimale lovgivning at operere under
”2022 har også været præget af et stort fokus på interessevaretagelsen og agendasættelsen. Vi har synliggjort, hvilke benspænd lovgivningen giver for kommunikations- og indflydelsesindustrien og deres kunder. Særligt har fokus været på den kommercielle ytringsfrihed, men vi har også banket på helt fra Forbrugerombudsmanden, Europarlamentet, ude i kommunerne og hos bl.a. trafikselskaberne.”

Vi cementerer indflydelsesindustriens position som nøglespiller
”Vi har brugt året på at adressere og korrigere den manglende forståelse for branchens værdiskabelse som helhed. At bruge kreative, løsningsorienterede, vidende konsulenter, til at hjælpe en med at navigere i en stadigt mere kompleks verden bør være et åbenlyst valg – både for private og offentlige annoncører. Vi har derfor brugt ressourcer på at sætte indflydelsesindustriens betydning på dagsordenen i 2022 – og arbejdet fortsætter i 2023. I sekretariatet kæmper vi hver dag for at sikre politisk indflydelse og holde fast i alle de ting, som branchen bidrager med i samfundet på både de store og små dagsordener.

For at understøtte branchens evner, vil jeg også fremhæve Effie Awards Denmark. For første gang nogensinde var der i november 2022 Effie Awards i Danmark. Med flere indsendelser end vi før har set i Advertising Effectiveness Awards og et meget velmodtaget awardshow, fik vi skudt Effie godt i gang, og vi ser frem til at raffinere Effie Awards frem imod november 2023. Lad mig også her takke for indsendelser og ikke mindst juryens hårde arbejde med at finde de rigtige vindere.”

Vi udbyder relevante og eksklusive medlemsfordele- og services
”Det har været afgørende for mig, at KreaKom skal være branchens og medlemmernes eksterne ressource i en travl hverdag til at kunne drive virksomhed bedre. Det betyder også, at vi har brugt en del kræfter på at få hylderne fyldt op af gode tilbud og stærke services, som mange medlemmer har brug for. Vi har bl.a. fået en GDPR-løsning specifikt til branchen, en whistleblowerordning og en indkøbscentral på hylden – udover alt det, der var der i forvejen.

Afslutningsvis vil jeg gerne takke for det altid varme og konstruktive møde med branchen og foreningens medlemmer i mit første år. Det har virkelig været en fornøjelse.

Jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet med at sikre de bedste vilkår for branchen og vise, hvad vi kan på de store dagsordenener. Kreativitet & Kommunikation er branchens bankende hjerte. Og i 2023 skal vi bl.a. være mere synlige på det grønne område, samt ud og vise talenterne, hvorfor vores branche er et attraktivt sted at starte sin karriere.

Det har været en spændende opgave at træde til som direktør i Kreativitet & Kommunikation. Og jeg glæder mig til alt det, som 2023 bringer med sig.”