Straf for brud på nye EU-regler udskydes
Hvis du lige nu sidder med hænderne dybt begravet i planlægningen af en politisk kampagne til kommunalvalget i november, kan du tage en midlertidig dyb indånding. Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) har netop meddelt, at der ikke vil blive sanktioneret for overtrædelser af den nye EU-forordning om politisk reklame før 1. januar 2026.
Det betyder, at du og dit bureau kan arbejde videre med kampagner til f.eks. det forestående kommunalvalg eller andre kampagner, der vil komme under forordningen, uden risiko for straf – i hvert fald i forhold til den nye lovgivning. Men det betyder ikke, at du kan ignorere reglerne.
Det er vigtigt at understrege, at politisk reklame dækker bredt. Derfor kan flere kampagner, end man umiddelbart tror, være omfattet. Det vil en kommende vejledning være med til at præcisere, og KreaKom har i sin kontakt med myndigheder og politikere understreget behovet for, at omfanget af politisk reklame bliver defineret tydeligt i den vejledning, der kommer til at følge forordningen.
Reglerne træder stadig i kraft til oktober
EU-forordningen, der har til formål at gøre det lettere for borgere at gennemskue afsenderen af politisk reklame, træder i kraft allerede 10. oktober 2025. Forordningen gælder som dansk lovgivning fra denne dato, og det betyder, at både bureauer, medier og annoncører skal forholde sig til dens krav. Kulturministerens beslutning betyder alene, at eventuelle overtrædelser ikke vil medføre sanktioner før efter nytår.
Selvom sanktionerne er udskudt, starter Radio- og tv-nævnet stadig deres reaktive tilsyn fra 10. oktober, hvis Folketinget beslutter, at det er her, tilsynet skal bo. Det betyder, at man kan blive gjort opmærksom på overtrædelser.
Hos KreaKom følger vi sagen nøje og vil løbende holde vores medlemmer opdaterede om forordningens betydning for arbejdet med politiske kampagner og bureauers aftaler med politiske annoncører.
Selvom strafudskydelsen giver lidt luft, anbefaler vi stærkt, at bureauer allerede nu sætter sig ind i kravene og justerer deres interne procedurer, briefings og samarbejdsaftaler med medier og kunder frem mod oktober.
Er dit bureau medlem hos os, har I adgang til dette webinar, hvor I kan blive klogere på forordningen