Stor psykologisk tryghed på bureauer

Pressemeddelelse:

Stolthed, optimisme og psykologisk tryghed er kendetegnet for arbejdslivet blandt for bureauledere og- og ansatte. Det viser en ny undersøgelse fra den europæiske brancheorganisation for kommunikationsbureauer EACA, EACA 2024 Sentiment Survey.

Knap otte ud af ti medarbejdere på bureauer oplever, at der er plads til at dele og lære af fejl på deres arbejdsplads, viser de nye tal.

Og den psykologiske tryghed er vigtig for lige netop bureaubranchen, påpeger direktør for KreaKom, Malene Birkebæk:

– Når der skal nye idéer på bordet, er det vigtigt, at man som medarbejder kan præsentere sine tanker og idéer dette uden at frygte kritik. Derfor er det både positivt og også afgørende, at man på bureauerne er gode til at sikre den psykologiske tryghed, for den er vigtigste forudsætning for både innovationen og kreative løsninger, siger Malene Birkebæk.

Hun hæfter sig også ved, at den generelle arbejdsglæde er stor, når man læser den europæiske undersøgelse igennem. 70 procent af de adspurgte svarer f.eks., at de er enten stolte eller meget stolte af at arbejde i branchen, og 87 procent svarer, at de føler sig stærkt forbundet til deres arbejdsplads. 73 procent føler stor jobsikkerhed, og 90 procent påpeger, at der er et stærkt kollegaskab i branchen. Også danske bureauansatte har deltaget i undersøgelsen, og de danske tal viser samme tendens og flere steder endda endnu højere procentsatser.

– Det er opløftende tal, der viser, at man på bureauerne har et fortløbende fokus på et arbejdsmiljø, der fremmer høj arbejdsglæde. Undersøgelsen understreger, at selvom der er pres på mange steder, føler rigtig mange sig værdsatte, lyttet til og oplever, at der både kolleger imellem og til ledelsen er god kommunikation. Det kan vi være stolte af, siger Malene Birkebæk.

EACA 2024 Sentiment Survey viser imidlertid også, at der er fokusområder, bureauerne aldrig skal tabe af syne. Work-life-balance og mulighederne for udvikling og uddannelse er fortsat vigtige emner. På tværs af de 25 lande, der er med i undersøgelsen, svarer 29 procent, at de føler sig stressede i deres daglige arbejde. I Danmark er det 23 procent, der føler sig enten stressede eller meget stressede. Igen på tværs af landene oplever lige over halvdelen, at deres udvikling og uddannelsesbehov bliver mødt. I Danmark er tallet højere og under 20 procent angiver, at de ikke oplever det i tilstrækkelig grad.

– Med forbehold for stikprøven i Danmark, hæfter jeg mig ved, at Danmark i sammenligning med de øvrige lande står godt på områder, som altid må og skal have fokus for at sikre branchens fortsatte attraktivitet. Det oplever jeg i stor udstrækning, også er tilfældet i mine samtaler med bureauerne, og det er ligeledes områder, som vi som brancheorganisation tager alvorligt og stiller tilbud til rådighed inden for, siger Malene Birkebæk.

Læs mere om undersøgelsen her.

Du kan downloade resultaterne her. 

Udvalgte resultater:

  • 78 procent af de adspurgte føler, at de åbent kan dele og lære af deres fejl i deres virksomhed, og 71 procent er enige i, at deres arbejdsplads giver god plads til at være uenige eller tænke anderledes
  • 70 procent er enten stolte eller meget stolte af at arbejde i branchen
  • 87 procent føler sig stærkt forbundet til deres arbejdsplads.
  • 73 procent føler stor jobsikkerhed
  • 90 procent påpeger, at der er et stærkt kollegaskab i branchen.
  • 69 procent føler sig anerkendt af deres bureau.

Om undersøgelsen:

  • 3.957 bureauansatte på tværs af 25 lande i Europa har svaret på EACA Sentiment Survey
  • Godt 100 bureauansatte fra Danmark har bidraget til undersøgelsen.

Om EACA:

  • EACA er en europæisk sammenslutning af 2.500 kommunikationsbureauer og brancheforeninger fra næsten 30 europæiske lande,
  • Medlemmerne beskæftiger mere end 120.000 mennesker, der arbejder i reklame-, medie-, digital-, branding- og PR-bureauer.