PR-bureauer verden over går i fælles front med FN om kampagne for klimaet

Tv-seere verden over, som i dag tjekker den lokale vejrudsigt, vil få sig en overraskelse – en særlig vejrudsigt fra året 2050. Mens formatet er velkendt, er udsigterne – med børn som studieværter – det ikke. Budskabet fra de unge tv-meteorologer er, at fortsat mangel på handling i forhold til klimaforandringerne vil føre til en stadig mere ubeboelig planet for nutidens børn og fremtidige generationer.

Bag kampagnen står FN’s Udviklingsprogram (UNDP), World Meteorological Organization (WMO) og The Weather Channel. Weather Kids-kampagnen bliver sendt på nyhedskanaler og medier i mere end 80 lande over hele verden. Den globale rækkevidde er muliggjort af en bred koalition af partnere, hvoraf mange har doneret deres tid og ekspertise til den fælles sag.

FN har blandt andet indgået et samarbejde med ICCO (The International Communications Consultancy Organisation), som er den internationale paraplyorganisation for PR-branchen, der har bistået med at aktivere PR-professionelle globalt for at sikre størst mulig rækkevidde på kampagnen.

I kampagnen opfordres seerne til at underskrive et løfte om at handle ved at træffe økonomisk bæredygtige beslutninger og uddanne sig i klimaløsninger og den globale klimaindsats. Kampagnen bliver støttet af internationale berømtheder og UNDP Goodwill-ambassadører, herunder den danske skuespiller Nikolaj Coster-Waldau.

”Vores børn er fremtidens vejrreportere, klimajournalister, nødhjælpsarbejdere og medicinske fagfolk. UNDP’s Weather Kids-kampagne viser os ansigterne på dem, der vil blive mest påvirket af vores klimahandlinger. Der findes allerede løsninger, der kan hjælpe os med at reducere udledningen med mere end halvdelen inden 2030, men det er på tide at handle. Underskriv løftet og tag handling,” siger, Nikolaj Coster-Waldau, skuespiller og UNPD Goodwill-ambassadør om kampagnen og dens formål.

Mere information

  • Se Weather Kids-kampagnen her.
  • Se kampagnesitet her: undp.weatherkids.org
  • Weather Kids-kampagnen er en del af UNDP’s bestræbelser på at inspirere til en offentlig samtale og at mobilisere handling mod klimaforandringer på vej mod COP30-klimaforhandlingerne, der afholdes i Brasilien i 2025.

Om UNDP

UNDP er den førende FN-organisation, der kæmper for at gøre en ende på den uretfærdighed, som fattigdom, ulighed og klimaforandringer udgør. I samarbejde med vores brede netværk af eksperter og partnere i 170 lande hjælper vi nationer med at opbygge integrerede, varige løsninger for mennesker og planeten. Læs mere på undp.org

Om WMO

WMO er FN-systemets førende stemme, når det gælder jordens atmosfære, dens samspil med landjorden og havene, det vejr og klima, den producerer, og den følgende fordeling af vandressourcer.