PR-branchen forventer vækst i 2023

Den internationale PR-organisation ICCO spår vækst i det kommende år – det kommer på ryggen af de globale udfordringer og forandringer. Bureauledere på tværs af grænser er er enige om prognosen

Den internationale paraplyorganisation for PR-branchen ICCO, som Kreativitet & Kommunikation er medlem af, har udsendt deres World PR Report 2022-2023, og konklusionen er klar: PR-branchen forventer vækst i 2023.

Direktører, ejere og ledere i PR-bureauer i alle regioner forventer vækst. De regner med en profitscore på 7.0 ud af 10, og der var en klar tendens i svarene fra branchen: Det er opgaver, der hæver sig over ’traditionel PR’, der udgør en stor del af den forventede vækst. Den grønne omstilling og miljøet udgør for eksempel væsentlige emner.

Ikke kun optimisme

Der er dog også udfordringer at spotte for den globale PR-branche, hvor rekrutteringen og diversiteten blandt medarbejderne, fortsat giver anledning til eftertanke. Flere respondenter mener for eksempel, at branchen har et problem med at beskæftige befolkningerne i de lande, hvor de opererer. Der er dog sket fremskridt – i 2021 havde kun 55% af bureauerne en inklusionspolitik, og i 2022 er det blevet 79%.

På samme måde står branchen overfor en udfordring med mental sundhed:, om det siger præsident i ICCO Grzegorz Szczepanski:

“The importance of PR professionals is being increasingly recognised, as organisations and leaders face greater scrutiny from a more discerning public. To meet this high demand and growing range of services, it’s crucial for agencies to invest time and energy into creating an environment that fosters both professional and personal growth. Otherwise, we’re at risk of watching premier talent exit our industry”.

Der er altså lagt op til et 2023 i udviklingen – og udviklingspotentialernes – tegn i PR-branchen, og hos KreaKom følger vi selvfølgelig med i, hvad der sker indenfor feltet. Læs den samlede World PR Report 2022-2023 her.