Nye retningslinjer for markedsføring af læskedrikke
Læskedrikreklamenævnet har skærpet kravene til, hvordan læskedrikke – især energidrikke – må markedsføres. Som bureau, der rådgiver og udvikler kampagner og emballage for drikkevarebrands, er det derfor afgørende at have styr på de nye regler.
Retningslinjerne indeholder nye specifikke regler for energidrikke:
- Ingen markedsføring rettet mod personer under 18 år
Det gælder både direkte markedsføring og indirekte eksponering via platforme og medier, hvor en betydelig andel af brugerne er børn og unge. - Ingen personer under 18 år i markedsføringen
Influencer, modeller og medvirkende skal være 18+ – uanset om indholdet er reklame, sponsoreret indhold eller native. - Krav om tydelig advarselsmærkning
Produkter skal markeres klart med advarsler, f.eks. i toppen af dåsen: ”Bør ikke indtages af børn eller gravide”.
Udover regler for energidrikke handler de nye retningslinjer også om brugen af influencere. Ved samarbejde med influencere skal man ifølge de nye retningslinjer være særligt opmærksom på, om influencerens indhold eller målgruppe i væsentlig grad retter sig mod børn under 13 år.
Hvis det ikke er muligt at sikre, at markedsføringen ikke eksponeres for eller appellerer til denne aldersgruppe, bør samarbejdet ikke gennemføres.
Nyt samarbejde med Forbrugerombudsmanden
Læskedrikreklamenævnet har indgået en samarbejdsaftale med Forbrugerombudsmanden.
”Beskyttelsen af børn og unge er et helt centralt og vigtigt fokuspunkt. Vi ser frem til samarbejdet med Læskedrikreklamenævnet, hvor vi særligt ser en styrke, når det kommer til håndhævelsen af markedsføringsrestriktioner for energidrikke”, udtaler forbrugerombudsmand, Torben Jensen.
Læskedrikreklamenævnet består af Bryggeriforeningen, De Samvirkende Købmænd samt Kreativitet & Kommunikation og ledes af en uvildig advokat, Marlene Winther Plas. Hos KreaKom er det juridisk seniorrådgiver Maria Vegger Bjerrehuus, der repræsenterer organisationen i nævnet.
Retningslinjerne i sin helhed
Ud over de nævnte tilføjelser indeholder retningslinjerne en række øvrige bestemmelser, som er vigtige at kende. Det drejer sig eksempelvis om:
- Markedsføring af læskedrikke må ikke opfordre til overdrevet forbrug.
- Markedsføringen skal være forenelig med en sund og varieret kost eller livsstil.
- Der gælder særlige regler for markedsføring rettet mod børn, herunder begrænsninger i brugen af kendte personer og figurer, der primært appellerer til børn.
Listen er ikke udtømmende.
Hvad skal I på bureauerne gøre?
- Sæt jer ind i de opdaterede retningslinjer: Læs de samlede retningslinjer her: Læskedrikreklamenævnets retningslinjer
- Revurder kommende kampagner og samarbejder: Har I materiale undervejs, som ikke lever op til de nye retningslinjer? Revurder og tag dialogen med kunden om nødvendige justeringer.
- Indarbejd reglerne fra start: Sørg for, at retningslinjerne er integreret i jeres briefs og strategiarbejde fra idéfase til eksekvering.
- Brug KreaKoms juridiske rådgivning: Som medlem har I fri adgang til juridisk rådgivning – også om de nye retningslinjer: Kontakt os her