Ny udgivelse om idéer, der virker: Hvad gør de mest prisvindende reklamer effektive?

Effie Awards Europe og Kantar har indgået et samarbejde, som giver indsigt i, hvad der gør de mest prisvindende reklamer effektive. I et nyt whitepaper har Kantar gennemgået 200 prisvindende reklamer fra de seneste to år og sammenfattet resultaterne for at forstå, hvad der gør dem effektive

Effektivitet er et nøgleord i reklamebranchen. I et konstant foranderligt marked er effektiviteten – og hvordan man opnår den – et pejlemærke. Derfor har Effie Awards Europe, som afholdes af den europæiske paraplyorganisation EACA indgået partnerskab med Kantar, der på baggrund af 200 Effie-cases fra de seneste to år kortlægger, hvordan en idé bliver til kreativ og effektiv kommunikation.

1. Find frem til din indre David

I et marked, hvor mindre brands ofte står overfor større, opstår der ofte ”David vs. Goliath”-situationer. Som kreativ, der arbejder for en mindre kunde, skal man tit gøre meget på små budgetter. Det første råd i Kantars whitepaper er, at omfavne denne rolle – og tage kampen op. Hvad er Goliaths potentielle svagheder – og hvor er David smart, selvom han er lille? Et eksempel på en kampagne, hvor man har mestret at bruge sine indsigter, er Jam Session Agency’s ”New is for now, smart is forever” for Flip.

2. Lev dig 100% ind i dit brand

Find frem til essensen af din kundes brand – og essensen er så meget mere end produktet. Effie-vindere er lykkedes med at finde den dybe forbindelse mellem et brand og dets kunder, og på den måde hjælpe kunden til at skille sig ud på det store, kaotiske marked. Et godt eksempel på dette er Ogilvy Madrids ”Heavily Accented” for Cruzcampo.

3. Chokér omverdenen – med substans og mening

Gennem de senere år har man, hos Effie Awards Europe, set flere og flere indsendelser med stort fokus på substans, mening og ønsket om positiv samfundsforandring. Mange af disse arbejder er omkostningseffektive og ekstremt virkningsfulde, selvom man ofte har arbejdet på små budgetter. Derfor er rådet: Kast dig over de substantielle budskaber. Som et eksempel på dette nævnes det danske bureau Robert/Boisen & Like-minded i udgivelsen med deres kampagne ”Red din fars dag” for Kræftens Bekæmpelse.

4. Skab kulturelle øjeblikke

Mange kampagner der vinder Effie-statuetter, gør det bl.a. på baggrund af at være lykkedes med at falde ind i kulturen, og de trends der præger vores samtid. Musik nævnes som én blandt flere veje til denne type af vedkommenhed og engagement, der skaber effektivitet. Rådet er, at blive god til at aflæse og tale ind i kulturen, som den er netop nu. Kampagnen ”#MixForBoobs” af Ogilvy & Social.Lab for NRJ Radio & Pink Ribbon formår f.eks. dette.

5. Humor er in igen

Paradigmet har længe været alvorligt, men noget tyder på, at humoren er på vej retur. Alt med måde, men smilet er nok stadig den korteste vej mellem to mennesker – og latteren fungerer som en befriende antitese til samtidens alvor, hvorfor Effie-vindere råder dig til at forbinde dig med din modtager via humoren. Et godt eksempel på en effektiv kampagne, der har humoren som sit virkemiddel, er Robert/Boisen & Like-minded’s ”Dogcation” for Spies Rejser.

Du kan gå mere i dybden med de fem råd og se mange flere eksempler på effektiv kommunikation i udgivelsen her.