”Kreativitet kommer fra alle mulige forskellige slags mennesker – mennesker, som kan blive den næste generation i reklamebranchen – hvis vi får skabt en kultur, som de gider være en del af”

I denne omgang BureauTalks har vi mødt Alberte Børling Anderson, kreativ på Robert/Boisen & Like-minded og en af de nye frontfigurer hos Ministeriet for Kreative Reklamekvinder, som kæmper for mere ligestilling i branchen  

Hvad vil det sige at være kreativ med stort K? Hvordan nærer de modstridende strømninger i tiden kreativiteten? Og hvordan ser det ud med ligestilling og kulturen på bureauerne? Læs med, når Alberte giver sit besyv med på branchens tilstand.  

Hvordan ser din rejse ind i bureauverdenen ud?
“Jeg troede, jeg skulle være arkitekt, men så fulgtes jeg med en veninde til introaften på DMJX, hvor jeg så, helt tilfældigt, havnede i introen til uddannelsen ‘Kreativ Kommunikation’, hvor det hele faktisk faldt i hak, da jeg startede. I forbindelse med min studietid på Kreativ Kommunikation, har jeg været i praktik på Uncle Grey, og så har jeg ellers været hos Robert/Boisen & Like-minded siden 2020, hvor jeg efter en periode med freelance-opgaver for bureauet, fik chancen for at blive fast kreativ herinde. Det var et par dage inde i lockdown, under corona, så det var lidt underligt at stå i sit nattøj med et glas rødvin og få sådan et opkald, og så bare sige ja, og vide, at man havde et job på mandag – men at man ikke kunne møde ind. 

Jeg blev makker med Eva Stehr, som havde været i branchen i noget tid. Det har givet mig helt vildt mange erfaringer, at jeg har kunnet læne mig ind i hendes viden, og der skal lyde et kæmpe skud ud til hende og til Robert/Boisen for dét og den konstellation, hvor en nyudklækket bliver parret med en mere erfaren. Robert/Boisen er et sted, hvor kreativiteten er i fokus, og det er fedt at være kreativ herinde, fordi man virkelig får lov til at være det – og idéen har ofte det sidste ord. Det kan jeg godt lide.” 

Hvad er dit take på branchen, dens udfordringer og dens muligheder?
“Mulighederne ligger jo i al kreativiteten. Jeg ser rigtig meget kreativitet derude, når jeg f.eks. scroller mig igennem Instagram og TikTok. Det sker tit, at jeg får den der, ”pis, hvorfor tænkte jeg ikke på det”-følelse. Og det kommer fra alle mulige forskellige slags mennesker – mennesker som kan blive den næste generation i reklamebranchen – hvis vi får skabt en kultur, de gider være en del af. Og det bringer mig så til udfordringerne. Jeg synes, at branchens største udfordring handler om kultur. Der er behov for en kultur, hvor flere forskellige mennesker, både kvinder og minoriteter, føler sig velkomne og set. Der skal skabes mere inkluderende arbejdspladser, med mere fokus på trivsel og inklusion. 

Man taler om snowflake-generationen – at Gen Z er mere sarte end den foregående generation – det lyder ikke som om, du synes, at det har noget på sig?
“Jeg synes ikke, vi er sarte. Jeg tror bare, vi er lidt anderledes end gen X’erne i vores syn på arbejdslivet og på diversitet og inklusion i en branche, hvor der er et stort pres forbundet med at komme ud som ung kreativ. Det har ikke noget at gøre med at være sart.” 

Hvilke brydninger ser du i markedet og i branchen lige nu?
“I øjeblikket ser jeg to store, kontrasterende, strømninger – det autentiske og naturlige overfor noget meget ‘tech’et’ og digitalt. På den ene side søger folk meget ind i sig selv og ud i naturen – på den anden, ser vi en hyperdigitalisering og parallelle, opfundne, online universer, hvor vi f.eks. alle sammen er begyndt at billedegenerere i MidJourney, og hvor alting er kunstigt.  

Jeg tror især, dette er et spændingsfelt i den unge generation: Noget der er meget tech’et, overfor noget der er helt analogt og nærmest nurturing. Det er også vildt svært at navigere i som kreativ, men vi bruger AI helt fast herinde, og det er også sjovt og spændende.” 

Du er en del af Ministeriet for Kreative Reklamekvinder – hvem er I, og hvad arbejder I for?
“Ministeriet for Kreative Reklamekvinder er en gruppering, der har eksisteret siden 2019, som arbejder for mere ligestilling mellem kønnene i kommunikations- og reklamebranchen.  

Vi (red. Alberte Børling Anderson, Klara Vilshammer Christiansen, Eva Stehr Ebbensgaard og Rikke Mønster) ’arvede’ Ministeriet fra Clara Prior-Knock og Clare McNally i starten af 2023, hvor vi også holdt vores første event.  

Jeg er altid kommet til Ministeriets arrangementer, som jeg synes, både har givet mig et stort netværk, og så har Ministeriet givet mig nogle gode rollemodeller. Jeg synes, at det er fantastisk, at nogen ude i branchen prøver at gøre noget ved de problematikker, som vi alligevel alle sammen går og taler om. Derfor følte jeg, at det var vigtigt at føre Ministeriet videre. 

Det har været vigtigt for os at lukke samtalen lidt mere op, og invitere mændene mere ind. Der er dog stadig flest arrangementer kun for medlemmer, og det er meget vigtigt for både Eva, Rikke, Klara (red. de andre tovholdere på Kvindeministeriet) og jeg, at Ministeriet fortsat er et 100% trygt rum, og vi modtager positiv feedback, bl.a. fra de studerende og helt nye i branchen, på at det fortsat, primært, er for kvinder. Og så  taler vi hovedsageligt om de kreative afdelinger.”  

Hvordan er din og jeres ligestillingskamp i branchen blevet modtaget, f.eks. på din arbejdsplads? 

“I vinter afholdt vi vores første event på Robert/Boisen, hvor vi havde inviteret fire kvindelige kreative direktører fra branchen ind, og generelt bliver der taget rigtig godt imod det herinde. Der bliver bakket op, og mine kollegaer kommer konstant med idéer til f.eks. oplægsholdere. Interessen har været stor, og jeg oplever, at der er høje forventninger til vores arbejde, og mange håber også, at der sker nogle forandringer i branchen.  

Vi har lige ansat to nye teams, som faktisk giver Robert/Boisen & Like-minded’s kreative afdeling en overvægt af kvinder. Det synes jeg er ret sejt! Jeg ved ikke, om ministeriet har haft en direkte effekt, men et eller andet er der da sket. 

Herudover har brancheforeningen jo stillet deres lokaler i klubhuset i Bredgade til rådighed, når vi holder events – og 25. september slår Accenture Song dørene op, når vi afvikler vores første, store, åbne event, hvor alle er velkomne. Så jeg oplever bestemt opbakning fra branchen.” 

Har I nogle konkrete målsætninger for branchen, og køn i branchen, som I arbejder henimod?
“Flere kvindelige ansatte på bureauerne og flere kvinder i de kreative ledelser. Og så er der behov for, at vi alle sammen anerkender de biases, vi render rundt med. Det største problem, når det kommer til ligestilling, er at rigtig mange, tror vi har det allerede. Der er behov for, at man kigger på, hvordan man håndterer krænkelser, men også arbejdstider og kulturen på bureauerne. Vi skal have flere kvinder i de kreative afdelinger. Men de kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Vi må skabe en kultur, hvor de gider være. 

FAKTA OM KVINDEMINISTERIET 

Kvindeministeriet eller Ministeriet for Kreative Reklamekvinder blev grundlagt i 2019 af Clare McNally og Clara Prior-Knock.

Ministeriet arbejder for mere ligestilling og bedre kønsrepræsentation i reklame- og kommunikationsbranchen – med særligt fokus på de kreative afdelinger.

I 2023 overdrog Clare McNally og Clara Prior-Knock Ministeriet til Alberte Børling Anderson, Klara Vilshammer, Eva Stehr Ebbensgaard – alle ansat på Robert/Boisen & Like-minded.

25. september slår Accenture Song dørene op, når Ministeriet for Kreative Reklamekvinder afholder deres første, store, åbne event for branchen – om myter om køn og karriere. Læs mere og tilmeld dig her.

 

Ministeriet for Kreative Reklamekvinder overtages af fra venstre: Alberte Børling Anderson, Klara Vilshammer, Eva Stehr Ebbensgaard (alle Robert/Boisen & Like-minded) og Rikke Mønster fra Uncle Grey. Foto: PR