”Jeg føler en helt anden ro i lederrollen, end før jeg startede”

I 2023 lancerede Kreativitet & Kommunikation og Dansk Erhverv en ny lederuddannelse målrettet den danske bureaubranche. Orchestra er et af de bureauer, som har haft flere ansatte afsted på lederuddannelsen. Vi har talt med Senior Digital Rådgiver, Mette Juhl, og Head of Paid Search, Rasmus Christophersen om, hvad sådan en opkvalificering betyder for ledelsesværktøjskassen, hvad deres vigtigste takeaways har været og hvordan de omsætter uddannelsens indhold til praksis på bureauet

 

Hvad var jeres forventninger før I deltog på lederuddannelsen?

Rasmus Christophersen:

”Ledelse er en svær disciplin, som jo ikke er et videnskabeligt felt på nogen måde. Der er lige så mange bøger om ledelse, som der er sandkorn på stranden, så mine forventninger til udbyttet var egentlig ikke så høje. Jeg regnede dog med at få nogle konkrete værktøjer og hjælp til rammesætning ift. de forskellige typer samtaler en leder kan have med sine medarbejdere; det kan være 1:1-samtaler, udviklingssamtaler, svære samtaler, og ultimativt opsigelsessamtalen. Ikke blot var jeg spændt på at få konkrete værktøjer, men lige så meget på at træne de mere menneskelige aspekter af sådanne samtaler.”

Mette Juhl:

”Som relativt ny leder ville jeg gerne have redskaber, som kan anvendes i hverdagen. Jeg havde brug for viden indenfor feltet, så jeg kan arbejde ud fra andet end mavefornemmelser. Jeg havde desuden en forventning om bedre at kunne skelne mellem forskellige persontyper/præferencer, for bedre at favne den enkelte og sikre, at jeg kommunikerer på en måde der resonerer hos vedkommende.”

 

Hvordan har jeres deltagelse i lederuddannelsen påvirket jeres tilgang til ledelse?

Rasmus:

”Konceptuelt deler jeg læringen op i to forskellige kasser, som jeg lagrede i min chef-leder-hjerne, for jeg mener, at der er forskel på at være chef, og så dét at være leder. Chef-elementerne i uddannelsen var de praktiske ting, såsom strukturering af møder, regler for arbejdsmiljølovgivning, dokumentationskrav for påtaler osv. Disse elementer kan alle lære, og det er en meget grundlæggende orientering om, ”hvad man må, og hvad man ikke må”. Leder-elementerne derimod er mere fluffy. Dét har mere at gøre med følgeskab, integritet og opbygning af den grund man skal stå på, for at kunne være en troværdig leder.”

Mette:

”Jeg er blevet meget opmærksom på, at ledelse tager tid, hvor jeg tidligere meget har taget tingene som de kom, og arbejdet med dem ud fra egen erfaring og perspektiv. Det er et stort ansvar at være leder, og det kræver derfor også øvelse at begå sig. Jeg tør nu at stille flere krav, spørge ind til hvad der kræves af mig, og jeg har en øget lyst til at udvikle min afdeling og mine medarbejdere. Det kræver, at jeg sætter en retning, og sørger for, at alle er ombord, og ved hvad der kræves af dem, for at de kan lykkes. Det er desuden blevet klart for mig, hvor vigtigt det er at være en tydelig leder. Både for at sikre at mine medarbejdere opererer inden for kridtstregerne, men også at de ved hvad mine forventninger til dem er.

 

Kan I give os et eksempel på en særlig lektion eller indsigt fra uddannelsen, der har haft en dybtgående indflydelse på jeres ledelsesstil eller tilgang til problemløsning?

Rasmus:

”Jeg kan særligt huske vores modul om lederens forpligtelse til at handle på problematikker der dukker op i hverdagen. Det kan måske lyde banalt, men hvis man ikke agerer rettidigt på åbenlyse problemer eller medarbejdernes frustrationer, så underminerer man sin egen lederrolle over tid. Passiviteten bliver derfor et aktivt valg, som sender uheldige signaler, der er uforenelige med forventningerne til en leder. Nu er jeg ikke en konfliktsky person i det hele taget, men det blev bare endnu mere tydeligt for mig, at det kan svare sig at tage ting i opløbet og sågar proaktivt.”

Mette:

”Modul 1 gav mig den første aha-oplevelse, da vi talte om lederrollen, og hvordan vi anvender vores tid på hhv. management, leadership og expert-opgaver. Da vi skulle fordele vores tid på de tre områder, gik det op for mig, at jeg ikke var tilfreds med min fordeling. Jeg ønsker i højere grad at fokusere på leadership-opgaverne, og jeg ønsker at være mere synlig overfor mine medarbejdere generelt. Dette gav anledning til en god snak med min nærmeste leder – om at frigive tiden til ledelse.

Vi har også talt om forskellen mellem naturlig præference og tillært kompetence, hvilket var en god refleksion for mig. Især når man har arbejdet i en branche i mange år, kan det være svært at vurdere, om det en kompetence, man har tillært sig, fordi det kræves for at lykkes i rollen, eller om man faktisk har præferencen inderst inde. Det fik mig til at reflektere over mine egne medarbejdere, og hvilke præferencer og tillærte kompetencer de har.”

 

Hvis I skulle overbevise en kollega eller en ligesindet fra branchen om at tage samme uddannelse, hvad ville I så sige til dem? Hvad er de mest værdifulde elementer, de kan forvente at få med sig fra kurset?

Rasmus:

”Jeg føler ikke, at overtalelse bliver nødvendig. Hvis man er ny leder, eller bare har brug for en brush-up, så er denne uddannelse helt fantastisk! Jeg føler en helt anden ro i lederrollen, end før jeg startede, hvilket påvirker hele den måde, jeg arbejder på til hverdag. Vores underviser, Jens Teisen, kom med en del erfaring, som han glædeligt delte ud af, hvilket hjalp på konkretiseringen af mange ledelsesmæssige spørgsmål og udfordringer, og jeg føler at vi fik teori koblet på dem alle.

Eftersom ledelse jo er og bliver en ”people business”, var det ekstremt givende at arbejde med forskellige personlighedstyper på modul 1. Her tog vi selv en personlighedstest, som dannede fundament for mange debatter i de efterfølgende moduler. Det fik os til at tænke ledelse på et dybere plan, da ikke alle skal ledes ens, eller bliver motiveret af de samme ting. Hos Orchestra gør vi i forvejen meget ud af at udfolde medarbejdernes personlighedsprofil, således vi får et overblik over team-dynamik og individuelle behov, men nu kan jeg hjælpe mit team bedre, fordi jeg er endnu mere opmærksom på min egen personlighedstypes slagsider i dialoger med mine medarbejdere – og med kunder.”

Mette:

”Uanset om man er ny eller erfaren leder, er det min overbevisning, at kurset vil give nye perspektiver på ledelse, og inspirere til udvikling. Der er rig mulighed for at afprøve metoder, lave konkrete øvelser, samt at få feedback. Ledelse er jo, som alle andre discipliner, noget der skal udvikles løbende, og det er sundt at stoppe op og reflektere over, hvorfor man gør, som man gør, samt at få andres input til forbedringsmuligheder.

JTI-dimensionerne (red. Jungiansk Type Indeks-personlighedstest) og vores profil har tilført yderligere nuancer, og udvidet min forståelse for, hvorfor vi som mennesker har forskellige præferencer. Det har været meget givende at være sammen med andre ledere, som har andre præferencer, da det har givet flere perspektiver på de emner, vi har drøftet.

 

Mere information

  • Tredje hold på lederuddannelsen ”Grundlæggende Ledelse i Kommunikations- og inflydelsesindustrien” har åbent for tilmeldinger med opstart marts 2024.
  • Uddannelsen strækker sig over 5,5 dage fra marts-juni.
  • Pris for medlemmer af Kreativitet & Kommunikation: 15.000,- ex moms
  • Pris for ikke-medlemmer: 23.500,- ex moms.

Læs mere om uddannelsen her.