Her er finalisterne til Effie Awards Denmark 2024

32 finalister skal kæmpe om guld, sølv og bronze ved effektivitetsprisen Effie Awards Denmark. Vinderne kåres ved et stort awardshow den 21. november på Axelborg i København.

Juryen har stemt 32 cases videre til at dyste om priser til Effie Awards Denmark. Claus Andersen, Managing Director for Hearts & Science + Drum CPH, som, sammen med Mathias Birkvad, Director of Strategy i &Co. / Partner i NoA., Karina Holm Henriken, CEO og Partner i Make og Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Creative Chairman hos Grey Group, udgør Effie Awards Denmark’s juryledelse, siger om 2024-finalisterne:

”Kendetegnet ved årets cases er, at de er båret af nogle helt klare udfordringer, som bliver adresseret af en virkelig god ide. Når man eksekverer godt på en god ide, så følger resultaterne som regel med. På tværs af de cases, som har klaret sig godt, er der blevet aktiveret nogle tydelige indsigter. Indsigter, som ikke bare refererer data, men som gøres levende og aktiveres direkte i kampagnen eller aktiviteten. Niveauet har generelt været meget højt og vi har igen fået bevist, at kreativitet og effekt går hånd i hånd. Det betaler sig at investere i kampagner som skaber forandring – uanset om den forandring er holdningsbaseret eller med et mere kommercielt sigte,” siger juryforperson, Claus Andersen.

”Vi glæder os til at fejre både finalister og vindere til den store prisuddeling i november. I år kommer vi tilmed til at opgradere Effie Awards Denmark-prisuddelingen ved at kombinere det festlige med det faglige. Udover, at vi selvfølgelig skal fejre alle dem, der har været bedst til at skubbe til holdninger og adfærd i det seneste år, så vil dagen også indeholde en række oplæg fra internationale og nationale brancheprofiler. De vil kaste lys over, hvordan kreativitet og effektivitet hænger uløseligt sammen og er nøglen til den værdiskabelse, som veludført markedsføring er for danske virksomheder og organisationer,” siger Malene Birkebæk, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation.

Forud for Effie Awards Denmark-prisuddelingen afholdes Effie Forum, som er et nyt initiativ. Det er et vidensforum, hvor man lærer fra de bedste i branchen og deler erfaringer om sammenhængen mellem kreativitet, effektivitet og resultatskabende markedsføringsstrategier. Efterfølgende kåres årets mest effektive kampagner til awardshowet.

De 32 finalister er:

KATEGORI: BRANDED CONTENT & ENTERTAINMENT
  • “Molslinjen – it pays to take Molslinjen”, Molslinjen – Nørgård Mikkelsen
  • “FOMO FOREVER”, Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded
  • “Alt Ændrer Sig”, McDonald’s Danmark – OMD Danmark & NORD DDB CPH
KATEGORI: CORPORATE REPUTATION
  • “Alt Ændrer Sig”, McDonald’s Danmark – OMD Danmark & NORD DDB CPH
KATEGORI: ENVIRONMENTAL BRANDS
  • “Windy Retreats”, Andel – Robert/Boisen & Like-minded
KATEGORI: FOR PROFIT – INTANGIBLE PRODUCTS AND SERVICES
  • “MobilePay Box Campaign”, MobilePay Box – &Co. / NoA
  • “Molslinjen – it pays to take Molslinjen”, Molslinjen – Nørgård Mikkelsen
  • “Windy Retreats”, Andel – Robert/Boisen & Like-minded
  • “Tryg Direkte: Det “med småt” gav stor ROMI”, Tryg Forsikring – Robert/Boisen & Like-minded og Hearts & Science
KATEGORI: FOR PROFIT – TANGIBLE PRODUCTS AND GOODS
  • “Det’ Bare Ikea”, IKEA, Marketsquare og dentsu X
  • “Jem & fix – Få det nu fixet”, Jem & fix – Uncle Grey og Carat
  • “Creating Sweeter Memories”, Anthon Berg – PONG og OMD Danmark
KATEGORI: NEW PRODUCT OR SERVICE INTRODUCTION
  • “Det Store Jule Lotto – 25 millioner (ekstra) gode grunde til at elske julen”, Danske Spil Lotto – Robert/Boisen & Like-minded og Nordlid
  • “McDelivery”, McDonald’s Danmark – OMD Danmark & NORD DDB CPH
KATEGORI: NON-PROFIT
  • “FOMO FOREVER”, Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded
  • “The Dead Sea”, Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund – &Co. / NoA
  • “C/O Christiansborg”, Hellebro – Marketsquare og Help
KATEGORI: PR – PUBLIC RELATIONS
  • “Windy Retreats”, Andel – Robert/Boisen & Like-minded
  • “Black Friday Prismatch”, IKEA – Marketsquare, dentsu X og Help
  • “C/O Christiansborg”, Hellebro – Marketsquare og Help
  • “The Dead Sea”, Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund – &Co. / NoA
KATEGORI: SMALL BUDGETS – NON PROFIT
  • “FOMO FOREVER”, Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded
  • “The Dead Sea”, Greenpeace og Danmarks Sportsfiskerforbund – &Co. / NoA
  • “C/O Christiansborg”, Hellebro – Marketsquare og Help
KATEGORI: SMALL BUDGETS – PRODUCTS/SERVICES
  • “Molslinjen – it pays to take Molslinjen”, Molslinjen – Nørgård Mikkelsen
KATEGORI: SOCIAL GOOD – BRANDS
  • “Windy Retreats”, Andel – Robert/Boisen & Like-minded
  • “Alt Ændrer Sig”, McDonald’s Danmark – OMD Danmark & NORD DDB CPH
KATEGORI: SUSTAINED SUCCESS – NON PROFIT
  • “Stræk. Snak. Smil. – et nybrud inden for strokekommunikation redder liv”, Dansk Råd for Genoplivning & TrygFonden – &Co. / NoA
KATEGORI: SUSTAINED SUCCESS – PRODUCTS/SERVICES
  • “NIMBY. Hvordan vi vandt en kamp mod vindmøller”, Andel – Robert/Boisen & Like-minded
  • “6 år ”Hurtigt Videre” med Metroen”, Metroselskabet – Accenture Song DK og OMD Danmark
  • “McCafé – Baristakaffe til hvad den burde koste”, McDonald’s Danmark – OMD Danmark og NORD DDB CPH
  • “Jem & fix – Få det nu fixet”, Jem & fix – Uncle Grey og Carat

Mere information

  • Effie er en pris, der hædrer dokumenterbar effekt og kvaliteten af den kreative ide og eksekvering. Effie Awards blev skabt i USA og første gang uddelt i 1968. Prisen bliver i dag afviklet igennem mere end 50 partnerskaber, herunder Global Effies, regionale programmer i bl.a. Europa, Mellemøsten/Nordafrika og Latinamerika samt en række nationale Effie-partnerskaber.
  • Køb billetter til Effie Awards Denmark her.
  • Prisuddelingen afholdes den 21. november 2024.
  • Læs mere om Effie Awards Denmark her.

For yderligere spørgsmål, kontakt Kreativitet & Kommunikations direktør, Malene Birkebæk, på tlf. +45 2727 0613