Grøn markedsføring m.m. skal reguleres strammere

På tværs af Europa har man vedtaget en række nye regler, der ændrer i Forbrugerklageloven, Forbrugeraftaleloven og Markedsføringsloven. Formålet med reglerne er at styrke forbrugernes rolle i den grønne omstilling – med fokus på produkters miljøvirkning, holdbarhed og reparationsmuligheder.

Nogle af reglerne træder i kraft herhjemme 1. juli i år, mens andre første træder i kraft september 2026. Selvom reglerne ikke er trådt i kraft endnu, bør bureauer allerede nu være opmærksom på dem, så reglerne inddrages i dialogen med kunder.

Grøn markedsføring
Den del af de nye regler, der bliver en del af Markedsføringsloven, og som træder i kraft 27. september 2026, er endnu et skridt mod bekæmpelsen af greenwashing. Meget af det vil ligne den praksis, vi allerede kender fra Forbrugerombudsmanden, men bliver nu konkret lovgivning.

Men der er også skærpelser.  Udover en række regler om dokumentation, brug af klimakompensationer og bæredygtighedsmærker i loven, så udvides markedsføringslovens liste over ”Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive” med en lang række punkter.

Blandt de punkter er f.eks.:

4 a) Den erhvervsdrivende fremsætter en generisk miljøanprisning, selv om den erhvervsdrivende ikke kan påvise anerkendte fremragende miljøpræstationer, der er relevante for anprisningen.

4 b) Den erhvervsdrivende fremsætter en miljøanprisning vedrørende hele produktet eller den erhvervsdrivendes virksomhed som helhed, når den kun vedrører et bestemt aspekt af produktet eller en specifik aktivitet i den erhvervsdrivendes virksomhed.

4 c) Den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhusgasemissioner.«

10 a) Krav, der som følge af retsregler gælder for alle produkter inden for den relevante produktkategori på EU-markedet, præsenteres som et særligt element ved den erhvervsdrivendes tilbud.

 Vejledninger

Læs Forbrugerombudsmandens side om ”Miljømæssige og etiske udsagn i markedsføring” samler anbefalinger, vejledninger m.m. her.

De nye regler indgår endnu ikke på den overordnede side eller i vejledninger direkte. Men i Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring fra 2024 oplistes direktivændringerne, som ligger til grund for de nye danske regler i afsnit 12: Læs mere her. 

Reparation og holdbarhed
Ændringerne i markedsføringsloven medfører også en række krav til de erhvervsdrivende om at give oplysninger om handelsmæssig garanti for holdbarhed, softwareopdateringer for salgsgenstande med digitalt indhold og reparationsmuligheder.

På markedsføringslovens liste over ”Specifikke former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive” er nogle af de punkter der tilføjes f.eks.:

23 e) En softwareopdatering præsenteres som nødvendig, når den kun tjener til at forbedre elementer ved funktionaliteterne.

23 g) Den erhvervsdrivende hævder i modstrid med sandheden, at en vare under normale anvendelsesbetingelser har en bestemt holdbarhed målt i brugstid eller intensitet.

23 h) Den erhvervsdrivende angiver, at en vare kan repareres, når dette ikke er tilfældet.

Find den nuværende markedsføringslov her.

Forbrugerklageloven og Forbrugeraftaleloven

Udover ændringerne i Markedsføringsloven er også også vedtaget nye regler i Forbrugerklageloven, som træder i kraft 1. juli 2025.

Der kommer også ændringer i Forbrugeraftaleloven, som træder i kraft samme tid som reglerne i Markedsføringsloven, september 2026.

Du kan læse alle de nye ændringer her.

Hvad bør I gøre som bureau

Det er sjældent, man kender ordlyden af ny lovgivning så tidligt, som man gør i det her tilfælde. Derfor bør I også allerede nu tænke det ind i jeres arbejde med jeres kunder, så det bliver en aktiv  del af dialogen, hvor kunden forholder sig til og aktivt tager stilling til reglernes betydning

Særligt den grønne markedsføring, som fylder hos mange kunder, er oplagt at have fokus på, så I og kunderne  i kampagner med lang levetid, i udvikling af blivende kommunikation eller pay off’s m.m. er opmærksom på og tager højde for de kommende regler.

Juridisk rådgivning

Husk, at I som medlem har I fri adgang til juridisk rådgivning hos KreaKom – også om grøn markedsføring.

Kontakt os her