EU-forordningens gennemsigtighedsmeddelelse

Vil du vide, præcis hvad en gennemsigtighedsmeddelelse skal indeholde? Her finder du en oversigt over de krav, EU nu stiller til politiske reklamer – fra afsenderidentitet og finansiering til målretning, distribution og teknisk sporbarhed.

Kommissionens gennemførelsesforordning

Opsummering af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1410, der blev offentliggjort 9. juli.

Kommissionens gennemførelsesforordning 2025/1410 fastlægger det praktiske format og kravene til den gennemsigtighedsmeddelelse, der skal ledsage alle politiske reklamer fra 10. oktober.

Gennemførelsesforordningen gør det tydeligt, at gennemsigtighedsmeddelelsen ikke bare er en etiket – det er en fuld dokumentationspakke, som skal være teknisk og indholdsmæssigt til stede i al politisk annoncering.
Som bureau betyder det flere krav til kampagneforberedelse, dokumentation og løbende opdatering – og behov for tæt samarbejde med annoncører og platforme.

Formålet med gennemsigtighedsmeddelelsen

Gennemsigtighedsmeddelelsen skal sikre, at borgere tydeligt kan se:

  • Hvem der står bag en politisk reklame,

  • Hvorfor og hvordan de er blevet mål for den,

  • Hvilke teknikker, data og kanaler der er brugt.

Indholdskrav – hvad skal med i meddelelsen?

Følgende oplysninger skal fremgå i eller sammen med reklamen. Eksemplerne er ikke udtømmende og kun overordnede eksempler. Derfor er det vigtigt, at I læser Kommissionens gennemførelsesforordning, der redegør mere detaljeret for indholdet.

Identitet på sponsor (afsender)

  • Navn, kontaktinfo og om muligt logo
  • Hvis det er på vegne af en anden: Også den parts navn

Formålet med reklamen

  • Hvilket valg, beslutning eller politisk sag, den relaterer sig til

Målretning og distribution

  • Beskrivelse af målgruppe
  • Hvilke data der er brugt til målretning
  • Brug af automatisering eller AI (hvis relevant)
Format og placering
  • Transparensmeddelelsen skal være let tilgængelig, fx via et ikon, klikbart link eller synlig boks ved reklamen.

  • Den skal kunne læses maskinelt (til fx søgning i offentlige databaser).

  • Oplysningerne skal være offentligt tilgængelige i mindst 7 år efter kampagnens afslutning.

Læs Kommissionens gennemførelsesforordning her

Siden er ikke et udtryk for juridisk rådgivning