EU-forordningens gennemsigtighedsmeddelelse
Kommissionens gennemførelsesforordning
Opsummering af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1410, der blev offentliggjort 9. juli.
Kommissionens gennemførelsesforordning 2025/1410 fastlægger det praktiske format og kravene til den gennemsigtighedsmeddelelse, der skal ledsage alle politiske reklamer fra 10. oktober.
Gennemførelsesforordningen gør det tydeligt, at gennemsigtighedsmeddelelsen ikke bare er en etiket – det er en fuld dokumentationspakke, som skal være teknisk og indholdsmæssigt til stede i al politisk annoncering.
Som bureau betyder det flere krav til kampagneforberedelse, dokumentation og løbende opdatering – og behov for tæt samarbejde med annoncører og platforme.
Formålet med gennemsigtighedsmeddelelsen
Gennemsigtighedsmeddelelsen skal sikre, at borgere tydeligt kan se:
-
Hvem der står bag en politisk reklame,
-
Hvorfor og hvordan de er blevet mål for den,
-
Hvilke teknikker, data og kanaler der er brugt.
Indholdskrav – hvad skal med i meddelelsen?
Følgende oplysninger skal fremgå i eller sammen med reklamen. Eksemplerne er ikke udtømmende og kun overordnede eksempler. Derfor er det vigtigt, at I læser Kommissionens gennemførelsesforordning, der redegør mere detaljeret for indholdet.
Identitet på sponsor (afsender)
- Navn, kontaktinfo og om muligt logo
- Hvis det er på vegne af en anden: Også den parts navn
Formålet med reklamen
- Hvilket valg, beslutning eller politisk sag, den relaterer sig til
Målretning og distribution
- Beskrivelse af målgruppe
- Hvilke data der er brugt til målretning
- Brug af automatisering eller AI (hvis relevant)
Format og placering
-
Transparensmeddelelsen skal være let tilgængelig, fx via et ikon, klikbart link eller synlig boks ved reklamen.
-
Den skal kunne læses maskinelt (til fx søgning i offentlige databaser).
-
Oplysningerne skal være offentligt tilgængelige i mindst 7 år efter kampagnens afslutning.
Læs Kommissionens gennemførelsesforordning her
Siden er ikke et udtryk for juridisk rådgivning