Fortsat recession i reklamemarkedet men prognose peger på vækst i 2024

På foranledning af Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research udarbejder IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, årlige og kvartalsvise opgørelser over reklameforbruget i Danmark. I dag præsenterer IRM udviklingen på reklamemarkedet i tredje kvartal 2023.

IRM’s rapport viser, at recessionen fortsat har fat i det danske reklamemarked men deres prognose for 2024 peger på, at recessionen er aftagende.

I tredje kvartal 2023 faldt de samlede annonceindtægter med 3,1 pct. sammenlignet med tredje kvartal 2022. Det betyder, at reklameinvesteringerne er faldet i tre kvartaler i træk. Samlede reklameinvesteringer beløber sig til 3,8 milliarder DKK i tredje kvartal.

”Usikkerhed og afmatning har præget det danske reklamemarked i 2023. De digitale reklameinvesteringer dominerer scenen og udgør tre fjerdedele af reklameinvesteringerne, med en stigende tendens, selvom væksten foregår i et mere moderat tempo. Det er værd at bemærke, at IRM’s prognose for det danske reklamemarked 2024 spår en positiv vending med vækst, hvilket tyder på, at recessionen for reklamemarkedet er aftagende,” siger Carsten Lundsfryd, Medlems- og forretningschef hos Kreativitet & Kommunikation.

Digitale reklameinvesteringer havde en omsætning på 2,8 milliarder DKK i tredje kvartal. Dermed tegnede digital reklame sig for tre fjerdedele af reklameudgifterne. Væksten udgjorde 1,6% i forhold til samme kvartal sidste år. Digitale investeringer fortsætter med at vokse, men i et langsommere tempo.

 

Om undersøgelsen

  • Undersøgelsen af det danske reklamemarked foregår i tæt samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research, hvor IRM’s tal og markedsandele på platformene bliver spejlet i blandt andet Kreativitet & Kommunikations MediaIndex, som opgør reklameforbruget allokeret gennem mediebureauerne.
  • “The Danish adverting market in the third quarter of 2023” indeholder annonceomsætning for Dagblade, Lokale og regionale ugeaviser, Købte magasiner, Fagblade og tidsskrifter, Outdoor, TV, Biograf, Radio, Podcast og Internet (bannere & partnerskaber, native, markedspladser, sociale netværk, søgeordsannoncering) .
  • Køb rapporten her.