Flybranchens grønne markedsføring ses efter i sømmene
Forbrugerombudsmanden og andre myndigheder i ICPEN har sendt et fælles brev til flybranchen med en klar opfordring: Gennemgå og løft jeres grønne markedsføring.
En ny international opfordring fra netværket for forbrugerbeskyttelse og håndhævelse (ICPEN) – bakket op af den danske Forbrugerombudsmand – lægger pres på flyselskaber og deres markedsføring. Bureauer med kunder i flybranchen skal derfor være ekstra opmærksomme.
Grønne udsagn bliver nu set efter i sømmene og der opfordres til at have fokus på dokumentation samt klarhed og gennemsigtighed omkring grønne budskaber.
- Baggrunden er, at flybranchen står for ca. tre procent af den globale CO2-udledning fra menneskelige aktiviteter. Med brevet ønsker myndighederne at sikre, at forbrugerne ikke bliver vildledt og kan træffe informerede valg på et transparent grundlag.
Et flyselskab er allerede blevet politianmeldt i Danmark, og 17 selskaber er under behandling i EU’s CPC-netværk for vildledende miljømarkedsføring.
Hvis jeres bureau arbejder med flyselskaber eller relaterede aktører i branchen, bør I derfor gå i dialog med dem om at:
- Gennemgå grønne udsagn i markedsføringen og tag sammen med jeres kunde stilling til, om de lever op til kravene om dokumentation, klarhed og gennemsigtighed.
- Sikre arbejdsprocesserne: hvordan sikrer i løbende stillingtagen til grøn markedsføring og reglerne.
Læs mere: