Fake news og disinformation: En fælles kamp for hele branchen

Kreativitet & Kommunikation underskrev i 2020 Europa-Kommissionens selvregulerende kodeks, der skal bekæmpe spredning af fake news og disinformation. Men hvordan kan branchen løfte denne udfordring sammen, og hvad gør bureauerne allerede? Det giver mediebureauet Publicis Media deres bud på her.

Code of Practice (CoP) on Disinformation er et frivilligt brancheinitiativ, der involverer både platforme, sociale netværk, annoncører samt reklame- og kommunikationsbranchen som et led i at bekæmpe spredningen af fake news og disinformation online. Kodekset blev lanceret i 2018, og det er første gang på verdensplan, at industrien i fællesskab underskriver selvregulerende standarder for at bekæmpe disinformation. Blandt underskriverne er tech-giganterne, herunder bl.a. Google, Facebook, Microsoft, Twitter og Tik Tok, men der foregår også en masse forbyggende initiativer hos bureauerne på både lokalt og globalt plan. Et af de bureauer, der har deltaget aktivt i arbejdet med at styrke det nuværende kodeks, er Publicis Media, der med 250 kontorer i 74 lande et af verdens største netværk af mediebureauer.

Vidensdeling og en fælles værktøjskasse
Tom Burns, Head of Standards and Partnerships, EMEA hos Publicis Media, har arbejdet sammen med EU-Kommissionen om at udvikle og styrke kodekset. Han fremhæver bl.a. ’Brand Safety’ som en af de største udfordringer for deres kunder, når de opererer online: ”Størstedelen af de digitale brugere er mere erfarne end nogensinde. Hvis de ser brands, der optræder sammen indhold som fake news, disinformation eller andet upassende/potentielt farligt indhold, så er det både skadeligt for kampagnens performance og brandets troværdighed hos brugerne,” siger Tom Burns og fortsætter:

“Som et af verdens største kommunikations- og reklamebureauer arbejder vi hos Publicis Media med at sikre, at vores kunder er beskyttet så godt som muligt, når det kommer til brand safety. Vi har en lang tradition for at skabe standarder og metoder, der sikrer, at vores brands ikke finansierer fake news og disinformation. Men som internationalt bureau har vi også ressourcerne til at beskytte vores kunder, markeder og bureauer. Det er derfor vores ansvar at dele vores værktøjer og best practices i kampen mod fake news og disinformation med hele branchen, som selvsagt er et vigtigt skridt, når der er tale om et selvreguleret kodeks. Det drejer sig blandt andet om tredjeparts-verifikationspartnere, offentligt tilgængelige eklusionslister, webinarer, mv. Når vi deler best practices og konkrete værktøjer på tværs af branchen, så det ikke kun er de store, internationale holdingselskaber, der kan tage del i kampen mod disinformation, men alle bureauer, som i bund og grund ønsker at gøre mere, end de gør i dag,” siger han.

Kunderne har også et ansvar
Stine Halberg, næstformand i Kreativitet & Kommunikations bestyrelse og Chief International Media Clients Nordics hos Publicis Groupe fremhæver også den fælles indsats for at forhindre spredningen af disinformation: ”Generelt har vi høje standarder i Danmark, når det kommer til bekæmpelse af fake news og disinformation, men det giver også branchen et momentum for at gå forrest. Vi er nødt spørge os selv, om vi kan gøre mere, end vi allerede gør i dag. Vi skal som branche spille hinanden bedre og dele de initiativer og redskaber, der allerede ligger på hylderne, hvilket blandt andet EU-kommissionens kodeks er frontløber for,” siger hun.

Stine Halberg pointerer også, at det er en fælles indsats, der går gennem hele økosystemet for både bureauer og kunder: ”Vi ser det som vores fineste opgave at hjælpe vores kunder med at navigere i en kompleks verden med mange platforme, men at det i sidste ende er det kundernes valg, om de ønsker at tage de relevante redskaber i brug, som kan beskytte deres brand mod disinformation. Vi skal rådgive vores kunder i, hvordan de kan leve op til indholdet i kodekset på baggrund af deres behov og deres bekymringer, men vi kan som bureau ikke træffe beslutninger for kunderne omkring, hvordan de skal aktivere deres medier,” afslutter hun.

Kreativitet & Kommunikation underskrev kodekset i 2020 og understøtter som repræsentant for kommunikations- og reklamebranchen Kommissionens arbejde med at bekæmpe spredningen af fake news.

Underskriverne af EU-Kommissionens selvregulerende kodeks har samlet en række best practices i kampen mod disinformation og fake news. Se dem her.

FAKTA
Europa-Kommissionen definerer disinformation som “oplysninger, der er verificeret som falske eller vildledende”, og som, kumulativt, (a) “er fabrikeret, fremlagt og udbredt med henblik på økonomisk gevinst eller for bevidst at føre offentligheden bag lyset” og (b) “kan være til skade for offentligheden” forstået som “trusler mod den demokratiske politiske proces og den politiske beslutningsproces samt offentlige goder såsom beskyttelsen af EU-borgernes sundhed, miljøet og sikkerheden”.

Læs mere om kodekset her.