Brancheprojekt om klimaaftryk er nu officielt søsat
Foreningen Carbon Footprint Initiative, der skal arbejde med opgørelse af CO2-aftryk på det danske annoncemarked, er etableret, og nu kan det vigtige arbejde officielt gå i gang, lyder det fra Danske Medier
I august lancerede en samlet medie- og bureaubranche en hensigtserklæring på baggrund af et samarbejde om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Målet for samarbejdet bygger på en overordnet ambition om at sætte skub i den grønne omstilling og øge fokus på og adgangen til data om CO2-aftryk.
Initiativtagerne bag projektet er Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation, der tilbage i august hurtigt fik opbakning fra andre brancheaktører som bl.a. Berlingske Media, Orchestra, Danish Outdoor Impact, Dansk Reklame Film og Teknologiens Mediehus.
Siden da er der arbejdet med rammerne for samarbejdet, og en officiel forening er nu blevet etableret. Flere aktører er kommet til undervejs, bl.a. interesseorganisationen Dansk Annoncørforening, samt flere medier og bureauer.
Udgangspunktet for at påbegynde arbejdet med at indsamle de nødvendige data er blevet fastlagt og kan nu gå i gang, fortæller Marianne Bugge Zederkof, konstitueret adm. direktør i Danske Medier.
”Vi har siden august oplevet en positiv opbakning fra samarbejdspartnerne til at skubbe projektet fremad, og nu har vi fået stablet en officiel forening på benene. Vi kan derfor smøre ærmerne op og gå i gang med det konkrete arbejde, der som det første består i at definere data og dernæst indsamle relevant viden om klimaberegning. Det kommende arbejde bliver at få metode- og vidensgrundlaget på plads. Denne del er et vigtigt skridt, da det udgør fundamentet for målet om fælles retningslinjer for troværdig opgørelse af CO2-aftryk for reklamer i branchen,” siger Marianne Bugge Zederkof.
Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation, fremhæver branchens engagement og interesse for at skabe positiv forandring i arbejdet med måling af klimaaftryk. Samtidig opfordrer han andre brancheaktører til at være med i foreningen.
“Med lanceringen af Carbon Footprint Initiative-projektet har vi som branche vist et betydeligt engagement i arbejdet med klimaaftryk på tværs af medier og bureauer. Vi har nu fastlagt de nødvendige rammer, hvilket markerer starten på den næste vigtige fase. Dette arbejde er afgørende, da det giver os indsigt og de nødvendige redskaber til effektivt at få bedre styr på vores branches aftryk. Vi er bestemt ikke i mål endnu, så jeg vil også bruge anledningen til at opfordre de af jer, der endnu ikke er en del af dette initiativ, til at tilslutte jer. Sammen kan vi gøre en betydelig forskel for vores branches arbejde med klima og ESG,” siger Charlie Stjerneklar.
Det nyeste medlem i Carbon Footprint Initiative, Dansk Annoncørforening, fortæller, at samarbejdet er en naturlig del af branchens udvikling:
“Vi arbejder for at skaffe bedre vilkår for danske annoncører, herunder at gøre det lettere at markedsføre med omtanke og at arbejde for en troværdig og transparent beregning af CO2-aftrykket,” siger Thomas Kragh, adm. direktør i Dansk Annoncørforening.