4 ud af 10 bruger AI, når de handler online – det stiller nye krav til brugerrejsen

AI er ved at blive en integreret del af danskernes online shopping. For bureauer betyder det, at der nu er et presserende behov for at gentænke digital strategi, contentproduktion og SEO-arbejde i lyset af AI’s voksende rolle i kunderejsen.

AI er rykket ind i danskernes indkøbsvane, og det ændrer dynamikken i kunderejsen – fra søgning til beslutning og køb. Bureauer, der forstår at kombinere kreativitet med teknologisk indsigt, vil være dem, der kan gøre brands synlige i AI-drevne søgninger, levere indhold, der bliver anbefalet af digitale agenter samt skabe oplevelser, der bygger tillid i en AI-tid.
Næsten hver fjerde dansker (23 %) forventer at bruge AI endnu mere de næste seks måneder. Særligt de yngre forbrugere driver udviklingen, mens de ældre grupper er mere skeptiske.
Det viser nye tal fra Dansk Erhverv og E-handelsanalysen juni 2025. Tallene viser desuden, at 38 % af forbrugerne har brugt AI-værktøjer i forbindelse med onlinekøb de seneste seks måneder. Blandt de 18-29-årige er tallet helt oppe på 57 %, mens kun 16 % af de +70-årige har taget teknologien i brug.
Kort sagt: AI bruges ikke kun til inspiration, men fungerer som en informations- og beslutningsstøtte i hele købsrejsen.

SEO alene er ikke længere nok.

Fremtidens kamp står – også -om at blive valgt af AI-assistenten snarere end alene af den enkelte forbruger. Bureauers opgave bliver derfor at levere indhold, som AI agenterne vurderer som relevant, pålideligt og værdifuldt.
Bureauer og brands skal derfor tænke i Generative Engine Optimization (GEO), så indholdet kan forstås og anbefales af AI-systemer.
Mens SEO stadig er afgørende, skal bureauer nu også hjælpe kunder med at optimere til AI-værktøjer. Bureauer, der kan oversætte klassisk SEO til AI-økosystemer, vil have en klar konkurrencefordel. Det kræver: struktureret og let tilgængeligt indhold, tydelige produktdata,samt narrativer, som AI kan læse, forstå og anbefale.