5 dos and don’ts til din Effie-indsendelse
Effie Awards blev for første gang afholdt i 2022 i Danmark under navnet Effie Awards Denmark. Alexander Faxø, Senior Brand Activation Strategist fra Robert/Boisen & Like-minded, sidder i juryen til den internationale effektivitetspris og er en rutineret Primary Author. Her giver han dig de vigtigste guldkorn med på vejen
Måske var du blandt indsenderne til Effie Awards Denmark i 2022 – og måske blev det kun ved tanken. Måske manglede din case lige det sidste. Heldigvis er gode råd ikke dyre. Måske kunne du ikke kunne overskue arbejdet bag en Effie-indsendelse, da Effie Awards Denmark blev afviklet for første gang i 2022. Måske var du lige ved at indsende – men syntes, at din case manglede det sidste. Senior Brand Activation Strategist hos Robert/Boisen & Like-minded Alexander Faxø er en garvet case-skriver. Han har tidligere skrevet AEA-cases, og han deler her sine tips og tricks til den gode case, uddyber, hvorfor det er det værd at lægge kræfterne i Effie Awards, og han kommer med fem guldkorn om arbejdet i en indsendelse.
Hvorfor skal man prioritere arbejdet der ligger bag en Effie-indsendelse?
“Fordi en Effie-case er meget mere værd end statuetten, den udløser. Hvis man kan forstå, hvad der virker, hvorfor det virker – og kan forklare det – så har man meget i rygsækken i forhold til fremtidige projekter og kunder. En Effie-case er, efter min mening, et ekstremt uddannende værktøj. Personligt synes jeg selv, at jeg er blevet en bedre strateg af at skrive AEA- og Effie-cases – man bliver nemlig bedre til at beskrive målgruppeindsigter, markedssituationer, strategiske til- og fravalg og meget andet. Alt sammen noget som fylder meget, når man eksempelvis skriver kreative briefs.
Og så synes jeg også, at en stærk Effie-case giver alle involverede en fælles referenceramme og et fælles sprog til at forklare, præcis hvorhenne i casen at X-faktoren lå, og det er virkelig gavnligt i det videre arbejde.”
Hvad er særegent for den gode Effie-case?
“Det kendetegnende ved den gode Effie-case er den klare sammenhæng mellem problem, strategi, indsigt, kreativ løsning og resultater. En god Effie-case er klar over, hvilket problem den gerne vil løse, og hvordan, og den prøver ikke at stikke i alle retninger. Så det handler om at holde snuden i sporet, og ikke forsøge at løse alle problemer på én gang.”
Hvad kigger jury-medlemmerne efter, når de vurderer indsendelserne?
“Der er jo nogle forskellige scoringsnøgler. Der kigges selvfølgelig efter effekt – men også efter, om brandet har læst markedet rigtigt, har de opstillet de rigtige målsætninger, og har de tænkt over sammenhængen mellem de forskellige objektiver. Er casen bygget på en stærk strategi, har man eksekveret godt, på baggrund af en stærk indsigt, og kan den beviselige effekt tilskrives ens case? Der er forskel på kausalitet og korrelation i den her sammenhæng, og juryen er som regel på udkig efter den første – er det sandsynligt at den oplistede effekt kan tilskrives ens kampagne, og kan man beskrive en klar årsagssammenhæng, så er man typisk godt på vej.”
Fem vigtige learnings om arbejdet bag en Effie-indsendelse
1. Vælg dine kampe – prioritér og fokusér
“Gør dig fra starten klart, hvilken type effekt, du ønsker at bevise. Når dette er på plads, kan du nemt skelne imellem hvad der er dit hovedresultat og hvad der blot er mellemregninger, og så kan du langt nemmere fokusere og finde den røde tråd.”
2. Start med at udfylde side 1
“Dette er et meget hands on-råd. Noget af det fede ved Effie-formatet er executive summary-modulet, som jeg anbefaler at man starter med at udfylde. Det er sindssygt svært kun at måtte sætte 5×20 ord på sin case fordelt på udfordring, indsigt, strategi, kreativ løsning og resultat. Det er faktisk møgkrævende – men nailer du den, så åbner du en masse døre, og resten af arbejdet med din case bliver meget lettere. Jeg vil især anbefale det til nye case-skrivere.”
3. Start i god tid
“Måske er det verdens største kliché, men det tager altid længere tid at skrive en god case, end man lige tror. Case-skrivning er i høj grad wording og formidlingskunst, lige så meget som det er en opremsning af resultater. Jeg tror ikke, at man kan skrive sig til en Effie Award, men jeg tror godt, at man kan skrive sig ud af én, forstået på den måde, at hvis man ikke formår at formidle sit gode, komplekse arbejde, så kan man måske misse prisen. Jeg har set stærke cases, som ikke var formidlet så godt, som casen egentlig berettigede, og det er virkelig ærgerligt. Derudover tager det generelt længere tid, end man tror, at indhente alle relevante informationer, resultater, tilladelser osv.”
4. Stop mens legen er god
“Juryen kigger som sagt efter kausalitet fremfor korrelation, og de kan godt gennemskue, om sammenhængen mellem din kampagne og effekten i virkeligheden er til stede. Lad være med at oversælge det – hellere være eksplicit om casens begrænsninger, det giver også mere troværdighed, når du så omvendt beskriver casens styrker.”
5. Del casen når den er skrevet!
“Effie-casen er som sagt langt mere værd end statuetten – se den som et uddannende og udviklende stykke værktøj, som kan styrke forståelsen mellem de mange fagligheder, involveret i en stærk case. Men det kræver, at man husker at sende den rundt, når den er skrevet færdig.”
FAKTA
- Effie Awards Denmark har åbent for indsendelser fra 18. april 2023 – 18. august 2023.
- Du kan læse meget mere om kategorier og entries her.