Loyalitetsforpligtelse og konkurrence/klausuler

Arrangement

Loyalitetsforpligtelsen, der gælder både i og udenfor arbejdstiden, indebærer blandt andet, at medarbejderen er forpligtet til at udvise en adfærd, der ikke skader virksomhedens omdømme. Er en medarbejder særligt betroet, kan man ud over håndhævelsen af den almindelige loyalitetsforpligtelse aftale konkurrence- og/eller kundeklausuler, hvilket er en effektiv måde at sikre virksomhedens forretning mod konkurrence fra en tidligere medarbejder, og/eller mod at kunder, som har været særligt tilknyttet en medarbejder eller virksomheden, følger med en konkret medarbejder over i en ny ansættelse.

Det er derfor vigtigt at kende udstrækningen af loyalitetsforpligtelsen og betingelserne for, at konkurrence- og/eller kundeklausuler er gyldige og kan håndhæves, ligesom det er vigtigt at være opmærksom på den beskyttelse af virksomhedens oplysninger og de sanktionsmuligheder, som lov om forretningshemmeligheder giver.

Målgruppe
Kurset henvender sig til HR-medarbejdere, ledere og andre, der beskæftiger sig med ansættelsesforhold for deltidsansatte og tidsbegrænsede ansatte.