Det danske annoncemarked vokser igen

På foranledning af Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research udarbejder IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, årlige og kvartalsvise opgørelser over reklameforbruget i Danmark.

Rapporten fra første kvartal af 2024 viser, at de samlede annonceinvesteringer nåede op på knap 4 milliarder DKK, hvilket svarer til en stigning på 1,7 % sammenlignet med første kvartal af 2023. Tallene peger på, at recessionen endelig har mistet sit greb om det danske annoncemarked.

”Efter et helt år i minus er det rart at konstatere, at der endelig er et kvartal, som peger i en mere positiv retning for annoncemarkedet. Vi er stort set tilbage på niveau i forhold til første kvartal 2022. Det er endnu for tidligt at konkludere, hvilken betydning det vil få for resten af året. Men med tanke på udsigterne for dansk økonomi generelt kan vi måske godt tillade os at udtrykke forsigtig optimisme,” udtaler Malene Birkebæk, administrerende direktør i Kreativitet & Kommunikation.

Kategorien ’Out-of-Home’ havde den største procentuelle vækst i forhold til første kvartal 2023 med en stigning på 14%. I IRM’s forecast-rapport forventes ’Out-of-Home’ at fortsætte sin vækst resten af året.

Danish advertising market, Change %

Kilde: IRM

Mere information

  • Undersøgelsen af det danske reklamemarked foregår i tæt samarbejde med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research, hvor IRM’s tal og markedsandele på platformene bliver spejlet i blandt andet Kreativitet & Kommunikations MediaIndex, som opgør reklameforbruget allokeret gennem mediebureauerne.

For yderligere information

  • Kontakt Carsten Lundsfryd, Kreativitet & Kommunikation, +45 2530 3366 / cl@kreakom.dk.