Ny udgivelse med gode råd til anvendelse af AI-værktøjer på bureauerne
KreaKom sætter fokus på ansvarlig anvendelse af AI-værktøjer på bureauerne i ny udgivelse.
AI-værktøjer er blevet adopteret og integreret overalt i bureaubranchen. AI-værktøjerne har optimeret og effektiviseret mange arbejdsgange på bureauerne, og co-creation med AI-værktøjer vil kun stige fremadrettet.
Kreativitet & Kommunikation udgiver i den forbindelse en række gode råd og opmærksomhedspunkter til anvendelse af AI-værktøjer på bureauerne. For som med alt andet teknologi, så kræver AI-værktøjer både overvejelser og eventuelle politikker.
I udgivelsen kan man blandt andet læse om, hvad det mest essentielle er, man skal have for øje, når man føder input ind i AI-værktøjer i forhold til rettigheder, fortrolige oplysninger og persondata. Udgivelsen forholder sig også til bureauets rettigheder, når man genererer AI-indhold med konkrete eksempler og anbefalinger, samt hvad man skal være opmærksomme på, når man rådgiver kunder. Desuden berører udgivelsen også temaer som bias og misinformation i AI-værktøjer.
”AI fylder mere og mere i vores medlemsrådgivninger. Bureauerne har taget teknologien til sig og med det følger der også et behov for at tage stilling til de problematikker og spørgsmål, som det afføder. Særligt rettighedsspørgsmål fylder meget, men besværliggøres af, at der juridisk ikke er et klart svar på, hvornår man fx har rettigheder til output og lignende.
Med denne udgivelse håber vi at skabe nogle opmærksomhedspunkter omkring brugen af AI-værktøjer, som man med fordel kan diskutere og tage stilling til på bureauerne. Og så anbefaler vi generelt, at man i branchen løbende sørger for at uddanne og opkvalificere sine medarbejdere inden for det her felt, hvor skiftende brugerbetingelser og juridisk usikkerhed er et vilkår,” siger Cecilie Kunz Paulsen, juridisk seniorrådgiver hos Kreativitet & Kommunikation.
Udgivelsen kan læses her eller downloades nedenfor.
Er du medlem? Ring til os, hvis du er i tvivl
Alle medlemmer af Kreativitet & Kommunikation kan få rådgivning af jurister med speciale i reklamejura og markedsføringsret. Det er en del af medlemskabet. Har du konkrete spørgsmål til AI-værktøjer- og indhold, så er vores jurister klar til at hjælpe.