Det Danske Reklamemarked 2021 – Accelererende vækst for digital annoncering

Pressemeddelelse 21. april 2022

Det Danske Reklamemarked 2021 – Accelererende vækst for digital annoncering

IRM har i dag offentliggjort Det Danske Reklamemarked 2021 (Reklameforbrugsundersøgelsen) udarbejdet sammen med Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research.

Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for 2021 i Danmark steg med knap 15% i forhold til 2020. Annonceomsætningen for Internet alene oversteg 10 mia. kr.

”Vi er glade for at den samlede annonceomsætning har fundet sit leje igen efter et hårdt 2020, som stod i coronaens skygge. Der er kommet gang i hjulene igen, hvilket en stigning på 14 procent i den samlede annonceomsætning sammenlignet med 2020 er et tegn på. En stor del af omsætningen er genereret gennem mediebureauerne, og det understreger at mange annoncører efterspørger mediebureauernes ekspertise i at kunne få budskaber ud effektivt,” siger Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation.

Rapporten Det Danske Reklamemarked 2021 viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet. I 2021 står vinderne bemærkelsesværdigt klart frem, idet samtlige kategorier i kategorien Internet har tocifrede vækstrater.

Positive vækstrater finder man bl.a. også i kategorien podcast, der har premiere som en del af Reklameforbrugsundersøgelsen, med en vækst på 62%.

Skandinavien
Udviklingen i annonceomsætningen i Danmark følger med få undtagelser udviklingen i de øvrige nordiske lande. Både i Sverige og Norge er der tilsvarende tocifrede vækstrater på internet. Til gengæld vækster radio væsentlig mere i de nordiske nabolandede, mens Danmark ser klart større stigninger for bl.a. special- og fagmedier.

De skandinaviske data stammer fra IRMs årlige medieomsætningsstatistikker. De overordnende tabeller er til rådighed som appendix til Det Danske Reklamemarked 2021, der kan rekvireres via Danske Medier Research.

Fakta

  • Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.
  • Rapporten kan købes via Danske Mediers hjemmeside her. Har du spørgsmål eller problemer med download, så kontakt analysechef Thomas Gynild, tg@dmresearch.dk.
  • Pris for medlemmer af Danske Medier/Kreativitet & Kommunikation er 3.995 kr. ex. Moms. Prisen for ikke-medlemmer er 8.495 kr. ex. Moms.
  • Danske Medier offentliggør mandag den 26. april den mere detaljerede årlige analyse af det digitale annoncemarked i rapporten Online Markedsstatistik 2021, hvorfra disse data stammer. Reklameforbrugsundersøgelsen sætter udviklingen på det digitale annoncemarked i relation til de samlede reklameinvesteringer.

Yderligere spørgsmål kan rettes til: Formand, Dansk Reklameforbrugsundersøgelse, Marianne B. Zederkof, tel. +45 2076 5099.