Corona tog toppen af væksten
Pressemeddelelse 20. april 2021
Corona tog toppen af væksten
– Væksten er forbeholdt de internationale giganter
Den samlede online annonceomsætning steg med blot 3,3 procent svarende til 282 mio. kr. i 2020, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.
Annonceomsætningen på de digitale medier steg også i 2020, men corona-effekten er tydelig.
De nationale medier har oplevet en negativ udvikling i den digitale annonceomsætning fra 2019 til 2020, mens Facebook har tocifrede vækstrater.
Kategorierne klarer sig meget forskelligt, hvor Display, og Søgeord oplever vækst, mens Markedspladser og Permission Marketing falder lidt. Markedspladser trækkes ned af kategorien Job og op af Bolig.
Unikt indblik i den samlede digitale annoncering
Rapporten er udarbejdet i et samarbejde mellem Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og bygger videre på mere end 10 år historiske data hos Danske Medier, baseret på dataindsamling hos medlemmerne foretaget af Deloitte.
Markedsstatistikken bygger således på indberetning fra medlemmer, mediebureauernes omsætning, som den er indberettet til Kreativitet & Kommunikation, samt markedsestimater fra branchens aktører og ekspertvurderinger.
Prisen er 1.995 kr. for medlemmer af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og 2.995 kr. for ikke-medlemmer.
Rapporten kan købes via Danske Medier:
https://danskemedier.dk/event/online-markedsstatistik-2020/
Link til tidligere materiale om Online Markedsstatistikken:
https://danskemedier.dk/branchefakta/reklame-og-annoncestatistik/online-markedsstatistik/
For yderligere kommentarer eller spørgsmål kontakt:
Thomas Gynild, Analysechef, Danske Medier Research, på tg@dmresearch.dk