CMO til bureauerne: AI skal styrke – ikke erstatte – samarbejdet
AI buldrer frem i marketingafdelingerne. Ifølge en ny undersøgelse fra KreaKom og Dansk Markedsføring, foretaget af analysebureauet Wilke, benytter størstedelen af virksomhederne allerede kunstig intelligens i deres kommunikations- og marketingprocesser, og hele 90 procent forventer at bruge endnu mere AI fremover.
Men hvad betyder det så for bureauerne? Skal de frygte, at AI fører til mere in-sourcing og derfor mindre behov for bureauydelser? På nogle områder kommer det uden tvivl til at ske, men undersøgelsen peger også på rigtig gode muligheder for bureauer, der formår at bruge AI til at styrke deres tilbud til kunderne.
For virksomhederne ønsker at bruge AI som et redskab, der skal gøre samarbejdet med bureauerne endnu stærkere. Det handler med andre ord ikke om, at AI skal erstatte bureausamarbejdet, men om at udvikle partnerskabet.
Når AI bruges klogt, bliver bureauet endnu mere værdifuldt, fremhæver flere af respondenterne:
”Digitale kampagner kan blive mere kreative i fremtiden, og at der udvikles nye løsninger til en form for automatiseret input – output-løsninger – altså nye digitale kreative platforme”, lyder et af eksemplerne.
De virksomheder, der allerede oplever ændringer i leverancen, nævner blandt andet hurtigere output, mere kreative oplæg og højere effektivitet i samarbejdet. Og ønskesedlen til fremtidens samarbejder om AI ligger i nogenlunde samme spor. CMO’erne peger mere konkret på tre centrale ønsker til bureauernes brug af AI:
- Mere data- og indsigtsbaserede løsninger
- Mere hjælp til at optimere forretningen
- Højere kvalitet i leverancerne
Disse områder scorer markant højere end ønsket om blot at spare penge, viser besvarelserne i analysen. Faktisk er ønsket data- og indsigtsbaserede løsninger mere end dobbelt så højt prioriteret som ønsket om lavere pris, der rent faktisk ligger sidst af alle de adspurgte parametre.
“Det er ikke vigtigt, om bureauet bruger AI – det er vigtigt, at de bruger det rigtigt,” lyder det fra respondenterne i undersøgelsen.
CMO’erne forventer bl.a. at bureauerne i stigende grad kan tilbyde nye former for ydelser gennem AI, men også fx:
- Automatisering og effektivisering af arbejdsgange
- Bedre og hurtigere dataindsigter
- Personalisering i kampagner
- AI-genereret kreativt indhold som video og skitser
Målet er klart: AI skal frigive tid til forretningsoptimering og den strategiske sparring, som mange virksomheder ikke kan løfte alene.
Bureauerne skal turde tage førertrøjen
Undersøgelsen viser, at næsten 9 ud af 10 virksomheder forventer, at bureauerne er dygtige til at bruge AI. Her er det ikke nok at kende værktøjerne til fx billedredigering, tekstproduktion eller lignende – bureauerne skal også have styr på compliance, både juridisk og etisk, og så skal de være åbne om deres brug af AI.
Sidstnævnte er også en gylden mulighed for bureauerne til at demonstrere, hvor dygtige de faktisk er i brugen af AI, og hvor værdiskabende det er for kunderne.
Selvom 39 procent af virksomhederne oplever, at deres bureauer allerede anvender AI i høj grad, angiver mange også, at de ikke har indsigt i deres bureauers brug af AI. På samme vis har mange virksomheder ikke en holdning til, hvorvidt brugen af AI kan være med til at ændre på afregningsformen med bureauerne. Også her er der således en mulighed for bureauerne for at tage stafetten og tale værdibaseret prissætning
Tallene viser, at kundernes forventninger ikke kun handler om teknologi og lavere priser, men om hvordan teknologien bliver brugt strategisk og kreativt som et værktøj til at flytte forretningen.
“Hvis bureauerne synliggjorde bedre, hvordan og hvor de reelt bruger AI i deres arbejde, kan vi få bedre indsigt i, hvordan de selv kommer til de resultater, de præsenterer for os,” lyder det blandt andet i besvarelserne.
Er du medlem, har du adgang til hele undersøgelsen. Skriv til th@kreakom.dk, hvis du ønsker den tilsendt.