Nye tilgængelighedskrav for produkter og tjenester

Nu er det lovpligtigt, at en række digitale produkter og tjenester rettet mod forbrugere skal være tilgængelige for så mange som muligt. Det gælder bl.a. hjemmesider, videoer, tekster og digitale brugerflader.

Tilgængelighed handler ikke længere kun om brugervenlighed. Med EU’s tilgængelighedsdirektiv og den danske tilgængelighedslov bliver det et krav, at produkter, tjenester og information skal kunne bruges af flest mulige – uanset forudsætninger. Det kræver ofte, at løsningen kan forstås med flere sanser, fx både syn og hørelse.

De fleste krav gælder fra 28. juni 2025, men produkter som betalingsterminaler og automater, der er taget i brug inden da, kan fortsat anvendes i op til 20 år. Eksisterende dokumenter og medier offentliggjort før denne dato er også undtaget.

Hvis I udvikler hjemmesider, laver videoindhold, skriver tekster eller designer brugerflader og digitale løsninger for kunder, er det derfor nødvendigt at sikre, at jeres leverancer lever op til kravene.

Det gælder fx:
• Webdesign og indhold skal være læsbart med passende skrifttyper, kontrast og forståeligt sprog.
• Videoer skal have undertekster og muligvis lyd- eller tekstbeskrivelser.
• Webshops skal kunne bruges med skærmlæsere og tilbyde funktioner som tekst-til-tale.
• Digitale instruktioner og brugerrejser skal kunne forstås med flere sanser, fx både syn og hørelse.

Selvom bureauet ikke selv er slutleverandør til forbrugeren, bliver I som leverandør til jeres kunders tjenester nødt til at tænke tilgængelighed ind i opgaveløsningen.

Hvad bør bureauer gøre nu?
  • Sæt jer ind i lovgivningen og EU-direktivet
  • Opkvalificér jeres viden om digital tilgængelighed
  • Inkorporér tilgængelighedskrav i jeres processer og leverancer
  • Samarbejd med kunderne om at dokumentere overholdelse

Med de nye krav bliver tilgængelighed ikke kun en konkurrencefordel – det bliver et ansvar og et krav. Bureauer spiller en vigtig rolle i at sikre, at digitale løsninger bliver tilgængelige for alle.