Rapport Det Danske Reklamemarked 2019

Annoncetilvækst på 2% i et polariseret dansk reklamemarked

Det samlede danske reklamemarked voksede med 300 mio. kroner i 2019. Men fremgangen fordeles ujævnt, da visse mediegrupper har både relativ og absolut vækst, mens andre fortsætter en negativ udvikling.

 IRM, Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research har i april 2020 offentliggjort rapporten Det Danske Reklamemarked (reklameforbrugsundersøgelsen), der er den årlige opgørelse af annonceomsætningen. Undersøgelsen viser, at den samlede annonceomsætning for Danmark i 2019 lander på 14,2 milliarder kroner, hvilket er en vækst på 2% sammenlignet med 2018.

Tilvæksten på reklamemarkedet i 2019 er dermed på linje med udviklingen i både 2017 og 2018. I lighed med tidligere år er digitale kanaler igen lokomotivet på markedet med hensyn til omsætning. Vækstraten for internetreklame blev dog reduceret i 2019. Afmatningen er forventet efter flere år med stærk vækst og en stor markedsandel. 6 ud af 10 annoncekroner tilfalder nu digitale kanaler (61%).

Biograf og outdoor er de to kategorier som udover internetreklame har en positiv udvikling. Samtidigt er det fortsat hårde tider for mange trykte medier, som har den største nedgang. Men udviklingen i 2019 ser noget bedre ud for dagblade og trykte interessemedier i forhold til tidligere år. Også investeringerne i TV- reklame går en anelse tilbage i 2019, men tilbagegangen er mindre end foregående år.

Foreningen Dansk Reklameforbrugsundersøgelse – der forestår undersøgelsen – er stiftet af Danske Medier, Danske Medier Research og Kreativitet & Kommunikation. Indsamlingsarbejdet er igen i år foregået i samarbejde med IRM – Institut for Reklam- og Marknadsstatistik, der desuden udarbejder både danske og nordiske prognoser for reklamemarkedet.

For at sikre en høj grad af branchekendskab og validitet af data har der – som i de tidligere år – været gjort brug af eksperter inden for de enkelte mediegrupper, ligesom ekstern lektor Ole E. Andersen, CBS har medvirket som særlig sagkyndig.

Rapporten kan købes ved at kontakte direktør Marianne Bugge Zederkof på mbz@danskemedier.dk.
Kontakt IRM for at tegne abonnement, som giver adgang til rapporten samt et større udvalg af reklamestatistik.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til
Direktør Tine Aurvig-Huggenberger, +45 21 27 96 20
Direktør Marianne Bugge Zederkof, +45 20 76 50 99
Direktør Madeleine Thor, IRM, +46 73-358 57 41