Temadag om håndtering af sygefravær – København

Arrangement

Deltag i Dansk Erhvervs kursus om, hvilke regler der gælder, når du har en syg medarbejder. Reglerne vil blive gennemgået med en praktisk indgangsvinkel, herunder vil du blive præsenteret for opgaver og en masse eksempler fra hverdagen og retspraksis.

En optimal håndtering af sygefravær ses på bundlinjen. Vi sætter derfor fokus på virksomhedens og medarbejderens rettigheder og pligter under sygdom.
Skal medarbejderen have løn eller sygedagpenge? Får virksomheden refusion fra kommunen? Hvad hvis medarbejderen rejser til udlandet under sygdom? Hvordan undgår virksomheden at miste refusionen på grund af medarbejderens forhold? Kan I modregne i lønnen? Kan I opsige på grund af sygdom? Hvad gør man, hvis medarbejderen har et handicap?

Dét og meget mere får du svar på samt konkrete redskaber med hjem til værktøjskassen.

Reglerne bliver gennemgået med en praktisk indgangsvinkel, med opgaver undervejs på kurset og med en masse eksempler fra hverdagen og retspraksis.
På kurset gennemgår vi blandt andet:

  • Hvornår er der krav på løn eller sygedagpenge?
  • Hvornår og hvor længe kan virksomheden få refusion af sygedagpenge fra kommunen?
  • Hvad gør du, når medarbejderen er skyld i, at refusionen stoppes, og hvordan garderer du dig imod det?
  • Hvornår kan I få refusion fra første fraværsdag?
  • Risikoen for lavere refusion efter 22 ugers fravær og forlængelsesmulighederne
  • Hvad gør I, hvis medarbejderen vil holde ferie under sygefraværet?
  • Deltidssygemeldinger
  • Hvornår kan I opsige pga. sygdom?
  • Dine muligheder som arbejdsgiver for at få indsigt i kommunens sygedagpengesag
  • Hvilke nye regler er på trapperne?


Målgruppe

Ledere, HR- og lønmedarbejdere.

Frister
Tilmeldingsfrist d. 6. december 2019
Afmeldingsfrist d. 10. december 2019

Undervisere
Dorte Enoksen, chefkonsulent, advokat, Dansk Erhverv
Steffen Kjøller Houlind, chefkonsulent og advokat, Dansk Erhverv