Sæt dagsordenen med journalistiske kampagner

Arrangement

Nyhedsmedierne mister langsomt grebet i folk. Hvad sker der? Og hvordan vender man den negative udvikling? Kurset handler om hvordan du kan genskabe relevansen og forny interessen med journalistiske kampagner – om at udvikle dem med omtanke og gennemføre dem rigtigt.

Derfor skal du tage kurset
Interessen for trykte og elektroniske nyhedsmedier er faldet støt de sidste årtier, og det bør tages seriøst.
Der må findes nye måder at genskabe forbindelsen mellem målgrupper og medie for at stoppe de negative kurver for oplag, seertal og omsætning.
Journalistiske kampagner kan i mange tilfælde genskabe relevansen og involveringen. Det nye tiltag har bredt sig blandt især lokale og regionale medier i Danmark de senere år og tilsvarende i udlandet, hvor genren nu også ses hos nationale medier.
På kurset lærer du at forstå, udvikle og gennemføre journalistiske kampagner med den omtanke, som de kræver. Kurset har stærkt fokus på, at du konkret lærer at lave en journalistisk kampagne til brug straks.

Du lærer at:

  • forstå, hvorfor journalistikken må bevæge sig bort fra alene at afspejle begivenheder – og hvorfor det for en del medier kan give god mening at gøre sig selv til aktør.
  • forstå, hvorfor skillelinjen, der afholder journalisten fra selv at blive part i de sager, der dækkes, ikke er så farlig endda.
  • skelne mellem kampagnejournalistik, advokerende journalistik og aktivistisk journalistik.
  • udvælge den type advokerende journalistik, som det giver mening at arbejde med på din arbejdsplads.
  • arbejde med kampagne- eller advokerende journalistik uden at sætte den journalistiske troværdighed på spil.
  • forstå hvilke emner, der egner sig til kampagne- eller advokerende journalistik.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, som ønsker at skabe brugerengagement omkring journalistikken. Du arbejder for eksempel som journalist, community manager eller som leder eller sekretær på en redaktion.

Sådan foregår undervisningen
Kurset består af to dele. På første del lærer du at arbejde med journalistiske kampagner/advokerende journalistik. Du afslutter første del med en hjemmeopgave.
På anden del reflekterer du over dit og de andre deltageres arbejde med kampagne/advokerende journalistik. Du får også perspektiver til andre områder, hvor du kan arbejde med journalistikken på en ny måde.
Du får bogen ”Den journalistiske forbindelse” ved kursusstart. Kapitel 13 får du på mail et par uger inden.
Medbring eventuelt computer.

Kursusdage
05/02
06/02
07/02
20/05

Undervisere
Per Westergård
Mangeårig chefredaktør og direktør i flere danske medier. P.t. bestyrelsesformand for Fynske Medier og Constructive Institute samt næstformand i Jysk Fynske Medier og bestyrelsesmedlem i Ritzau og Dansk Handelsblad.

Søren Schultz Jørgensen
Ph.d. i mediesociologi, cand.scient.pol. og journalist. Ejer af Kontrabande. Forfatter til analyser og udgivelser om journalistik og nyhedsmedier. Tidligere redaktionschef og udviklingsdirektør på Mandag Morgen.

Derudover er der en række gæsteunderviserne, som alle er praktikere, der har arbejdet med journalistiske events i både ind- og udland. De vil guide dig med manualer eller helt konkrete metoder til, hvordan en kampagne skal udvikles og skabes – fra idé til afslutning.